FOLLOWER

31 Ogos 2013

Makan tangan kiri atau tangan kanan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




gambar hiasan semata-mata

Janganlah kalian makan dengan tangan kiri sebab setan itu makan dengan tangan kiri.
(HR Muslim)





30 Ogos 2013

Kepulangan yang ditunggu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Kepulangan yang ditunggu.

Nak buat tajuk apa pun tak tau.  Buat jer tajuk kat atas tu... jangan bimbang.

Penungguan itu akan berakhir setiap petang dan bermula semula setiap pagi.  Atau boleh jadi juga bermula pada tengahari dan berakhir tengah malam.  Selalunya tengah malam... semua yang menunggu pun sudah tidur lena.

Inas tunggu ayah balik, jangan kacau.

Jangan nak buat cerita sedih pulak yer.  Memang setiap hari anak-anak aye akan menunggu umi dan ayahnya balik.  Kadang-kadang umi balik dulu dan kadang-kadang ayah balik dulu.... dan selalunya umi akan balik dengan ayah.

Setiap petang, mulai jam 4.00 atau jam 5.00 semua anak-anak siap mandi dan tunggu depan pagar... kalau hujan tunggu dalam rumah.  Agak kalau umi dan ayah balik lambat sikit ... merayau satu taman, tak sabar tunggu ayah dan umi balik.

Inilah sebahagian daripada rutin anak-anak setiap hari.  Menunggu kepulangan ayah dan umi balik dari kerja.

Bila ayah balik awal sikit, boleh bawa jalan-jalan pusing Bandar Seri Iskandar atau boleh sampai ke Batu Gajah, tapi jarang sangatlah.  Yang selalu-lalunya ayah bawa pusing-pusing sekitar bandar (pekan) SIDEC. Bawa sampai kedai runcit rahmat, pusing kat Restoran Jintan Manis... balik... sekejap jer jadilah... beli cool blog atau pun beli burger atau beli kuew teow goreng kat warung tepi padang bola... sampai rumah dah nak maghrib.

Jadilah untuk satu hari.  

Tetapi bila ayah dan umi balik lewat sikit... tak dapat nak ke mana-mana duduk saja di rumah tengok Upin Ipin sambil layan milo ais...

Setiap hari selalu akan berubah menu atau perjalanan...

Rumahku Syurgaku.



Ujian Persefahaman dalam Persahabatan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ada baik, Beri baik, Dapat baik.  (Prof. Dr. Muhaya)


Catatan ini tidak bertujuan untuk mengulas mengenai ungkapan popular dari Prof. Dr. Muhaya iaitu Ada kebaikan beri kebaikan dapat kebaikan.

Kehidupan kita memang tidak lari dari ujian, dari sekecil-kecil ujian sehinggalah ujian yang terbesar. Kadang-kadang ujian itu kita tidak perasan kerana ianya kecil, sedangkan ujian yang kecil itulah yang akan menjadikan kita orang yang matang ketika berhadapan dengan ujian yang besar.

Ketika catatan ini ditulis... hidung mula berair menjadi tanda bahawa selsema bakal tiba... dengan cepat segera sedar dan terus ambil scott emulsion (kan banyak vitamin c - baik untuk merawat selsema kan?). Bukan saja budak-budak, mak budak dan bapak budak pun boleh minum scott emulsion...


gambar hiasan

Kaitannya begini... apabila kita sedar kita sedang berhadapan dengan ujian (selsema) kita akan segera mencari remedi untuk merawat selsema tadi.  Tetapi alangkah ruginya kita apabila kita ditimpa sedikit ujian selain dari kesakitan... kita tidak perasan dan menjadikan kita leka atau alpa untuk 'merawat' ujian tadi.

Kisah yang hendak dikaitkan adalah begini.  Dalam sesuatu keadaan dan situasi kita akan bersemangat untuk melakukan dan melaksanakan arahan.... yang kadang-kadang bukan dalam bidang tugas kita pun tetapi atas dasar semangat kita menjadi teruja untuk mencipta dan melaksanakan tugasan itu.

gambar hiasan

Tiba-tiba dalam kita bersemangat untuk melakukan pekerjaan itu... datang pula sahabat yang tidak langsung memberi semangat serta tidak memperdulikan langsung apa yang kita sedang buat.  Yang bagusnya sahabat itu lebih rela mengkritik tanpa ada tanda hendak membetulkan apa yang 'salah' atau buat tidak endah terhadap usaha yang sedang kita lakukan.



Ada pula satu sisi yang lain seolah tidak mengambil berat terhadap apa yang sedang diusahakan.  Buat pun nak tak nak... dan seperti tidak ikhlas.  (Tetapi itu mungkin pandangan mata kasar sahaja... disebalik usahanya kita tidak tahu)

Situasi begini memang menyakitkan hati dan mencabar kesabaran dan mampu melemahkan semangat yang sedang berkobar-kobar.

Sebagai mengatasi rasa sakit hati... beralih lah kepada positif.  Tentu ada sebab dan hal tertentu yang menjadikan orang itu sukar memberikan kerjasama atas apa yang sedang kita laksanakan.

Boleh juga kita tafsirkan sebagai itu semua ujian dalam mengharungi dunia persahabatan.  Boleh saja kita buat tidak tahu atas yang berlaku... teruskan usaha dan kerja kita.

Semoga suatu masa bantuan akan tiba... paling tidak situasi itu akan berlalu dan biarkan saja ia pergi tanpa sedikitpun terguris pada hati.  Jadikan iktibar supaya kita tidak menjadi seperti itu... kerana kelak siapa juga akan melalui situasi sedemikian.

Yang berlalu biarkan berlalu... semoga persahabatan yang terjalin tidak terputus kerana perkara kecil yang kadang-kadang kita sendiripun sebenarnya tidak mahu ia berlaku pada kita dan pada orang lain juga.

Sekian adanya...Suka duka pentas dunia.






Khusus untuk generasi muda

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


gambar hiasan 


Wahai generasi muda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaknya ia kawin, karena ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Barangsiapa belum mampu hendaknya berpuasa, sebab ia dapat mengendalikanmu.

(HR Muttafaq Alaihi)



29 Ogos 2013

Minum petang di Padang Bola

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Apa ke cerita nie... minum petang pulak di padang bola.

Al kisahnya aye menemankan rakan sekerja dah banyak kali 'ngajak' minum kat situ.  Selalunya ajakan itu tidak dapat dipenuhi kerana perlu balik segera dan kadang-kadang kerana balik lewat atau hari ni balik kerja dengan abang... alasan kan macam-macam.  Tapi yang pastinya alasan itu adalah benar dan memang saya percaya ianya betul bukan dibuat-buat...

eh... betullah nak bagi alasan kena yang betul dan memang yakin percaya bukan sengaja dibuat-buat.  Pening kepala sekejap...nak cerita pasal minum petang dah melalut ke lain.

nak tambah lagi satu.... kisah minum petang ni berlaku lepas waktu kerja tau bukan keluar minum petang waktu kerja....dan cerita ini dibuat juga selang beberapa hari kemudian... juga dikarang bukan pada waktu pejabat... cuma mungkin publish waktu pejabat (kan ada auto publish...hehehe).

Okey... diteruskan cerita sebenar.  Sebelum berjimba dengan kawan baik haruslah juga dimaklumkan dan mendapat kebenaran daripada encik suami.... wajib ingat tu.  Wajib juga dimaklumkan tempat yang hendak dituju dan untuk apa.  Faham yer!!!

Setelah sampai ke tempat yang dituju... cari port yang sesuai dan santai.  Agak-agak banyak tempat duduk masih kosong... boleh pindah-pindah sementara belum order makan dan minum... kalau dah order pun masih boleh ubah kalau tempat asal tak serasi... selagi belum makan dan minum kan?


Dah sampai ke tempat duduk yang sesuai...  kita mulakan cerita atau tinjau pemandangan sekitar yang sungguh menarik... nak rakam gambar pemandangan boleh kerana ia tidak melibatkan mana-mana individu... kalau nak rakam gambar 'couple' kena minta izin dulu.... kalau tidak nanti habis 'note smart' kena rampas pulak... 

Pemandangan yang indah dan menarik di satu sudut padang bola... ketika tiada orang bermain bola.  Dan... ketika itu masih belum ramai lagi pengunjung gerai ini tiba... bebas kan.  Saya Sayang Malaysia.


Serius aye cakap memang tak der idea nak makan atau minum apa tetapi untuk tidak menghampakan hasrat kawan, teman dan sahabat... maka ikut juga.  Sementara menunggu menu yang dipesan itu tiba... sempat juga rakam beberapa keping gambar untuk tatapan kalian... buat kenangan kami juga.



Ini adalah menu pertama yang tiba... iaitu limau ais untuk Seri dan Nescafe ais untuk aye.  Bukannya tak biasa minum nescafe ais.  Kadang-kadang teringat juga gurauan kawan-kawan semasa muda remaja dulu... kalau nak makan atau minum di kedai kena cari menu yang tiada di rumah kita.  Boleh lah kan... kat rumah aye memang tak der nescafe ais... dah lama tak berisi balang kaca antik :D



Sekali lagi sudut pemandangan dua gelas yang mewakili zaman dan usia yang berbeza... beza sangatkah???   'Idak' lah... pangkat adik dengan kakak jer



Masih sempat lagi menikmati indahnya langit petang di Seri Iskandar.  Sementara menunggu ketibaan char kuew teow dan mee goreng... 

Bila dah sampai menu idaman dah tak sempat rakam gambar... terus jer makan...lepas makan kemas meja sikit...ingat makan kat warung tak boleh kemas meja ker?  Cuba buat... mesti rasa teruja kan?  Sebab dapat meringankan beban orang.  Begitulah nanti kita juga tidak akan terbeban dengan lambakan kerja yang banyak... ada saja yang sanggup membantu..

Sekian dulu kisah sepetang di padang bola di Taman Iskandar Perdana, Seri Iskandar.




Sekitar Majlis Potluck Aidilfitri HEA 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Hari Raya Aidilfitri masih lagi terasa dan terus berbahang.  Sana sana di rumah atau di pejabat ada saja jemputan untuk jamuan sempena Aidilfitri.

Berikut adalah gambar dan cerita sekitar majlis Potluck jamuan Aidilfitri 1434 / 2013 di pejabat.

Seperti biasalah kalau namapun Potluck... sudah tentu banyak juadah yang dihidangkan.  Jika tidak silap perkiraan terdapat lebih daripada 20 menu untuk majlis Potluck kali ini.  Puas jugaklah AJK hiasan dan AJK hidangan nak menyiapkan tempat dan tagging nama menu.


Antara dereten menu potluck.  Kenal ke kek depan sekali nie???


Kueh raya, kerepek dan buah-buahan pun ada.


nasi lemak daun pisang + nasi lemak ayam

Ala... tak sempat pula nak letak gambar nasi maglubah.... bos yang buat tau... sekejap jer dah habis (bos buat sikit sangat, tak sempat aye nak rasa...)


puding (coklat la sangat kan) dan tart keju serta agar-agar laici antara pemanis mulut


tidak ketinggalan Pavlova... antara menu pertama yang dihabiskan.  
Ada rezeki... dapatlah sesuap... sedap!!!

Sebenarnya banyak lagi menu yang dihidangkan antara menu yang tidak kelihatan (tak sempat nak rakam) adalah bihun goreng, dadih puding koktel, nasih impit bersama rendang hitam, pulut kuning (ganti lemang) bersama rendah ayam, roti jala bersama kuah durian, spagheti, macaroni, kek, sambal goreng jawa, talam sagu banjar, laksa buyung dan sirap laici berserta teh o panas.




Majlis Potluck jika tiada hiasan... memang tidak meriah.



Antara hiasan wajib ada untuk potluck Hari Raya... ketupat.  
Walaupun tiada isi dapat tengok warna pun jadilah...
Aye jadi tukang ikat jer lah...



Nak menghias memang suka sangat... Ramai yang datang membantu.
Tiba nak mengemas.... tinggal lah berapa kerat jer

Lepas makan jangan lupa mengemas yer...


Walau apapun majlis Potluck kali ini cukup meriah.  Dengan kerjasama yang diberikan oleh semua AJK terlibat dan juga kehadiran tetamu jemputan.  Terima kasih kepada semua yang terlibat.

Seperti biasa lagi... jangan ditanya kenapa tiada gambar tetamu atau AJK... atau gambar penulis ini.  Kerania cerita ini adalah cerita berkaitan makanan dan persiapan sahaja... nak letak gambar orang kena maklum tuan punya badan jer.

Sekian adanya.







Segmen : Deno Short Giveaway #Part2

Assalamualaikum dan selamat sejahtera





Segmen:  Deno Short Giveaway #Part 2 (klik sini untuk turut serta)


Sebagai sokongan kepada Dayang Deno, aye turut serta dalam segmen yang ringkas ini.  

Hadiahnya simple sahaja.. Topup RM5 untuk 4 orang pemenang ^^ Nanti cabutan akan dibuat oleh si hero adam khaleef! :)

Tempoh segmen 3 hari je.. 29-31 Ogos @ 11.59pm

Untuk turut serta klik pada caption gambar di atas.

Selamat buat semua.


Antara amalan utama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Berkongsi secebis pengetahuan yang ada.  Semoga bermanfaat buat diri sendiri dan semua yang membacanya.


Tiga amal yang lebih utama: sembahyang dalam waktunya, berbakti kepada ibu bapa dan berjuang dijalan Allah.  (HR Bukhari)


Jom Solat


Berbakti kepada ibu bapa.  Gambar hiasan


Berjuang di jalan Allah.  Sungguh luas maksudnya.  
Yang paling jelas dan mudah difahami adalah mengikuti setiap suruhanNya dan menghindari laranganNya.  


Wallahu a'lam.


28 Ogos 2013

Dua wajah yang berbeza pada waktu yang sama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Bangun pagi merupakan satu agenda yang paling dinanti oleh dua beradik ini.

Si adik memang suka sangat bangun pagi-pagi sebab dapat tengok muka umi dan ayah (berbeza ke dari malam tadi?).  Bangun jer terus ceria dan lompat-lompat.  Memang tak duduk diam.

Tapi bila tiba waktu bergambar... boleh pulak duduk diam (sekejap).  Macam faham jer muka dia nak kena jadi bahan dalam blog umi.

Wajah Abid yang ceria
baru 10 bulan rupanya...


Si kakak memang muka kadang-kadang tak berapa nak ceria. Entah apa mimpi malam tadi... jerit-jerit tak tentu pasal...

Pagi ni... muka moyok semacam jer... kira cukup bagus dah sebab tak meragam.  Kalau selalu dan kadang-kadang bangun pagi ... hangin semacam jer... nak mandi sendiri (nak main air sebenarnya)... duduk dalam bilik air 'berejam-rejam' (lama la tu).


Inas Insyirah... yang suka buat tak tau bila nak ambil gambar
mood kedaung la tu... entah apa yang dimenungkan
umurnya ketika ini baru mencecah 2 tahun 8 bulan


Mood nak berbloging dah semakin pulih tetapi bertelagah pulak dengan aktiviti keluarga dan kerjatangan... macam mana nie...

Suka duka pentas dunia.  Rumahku keluargaku...

Semoga tidak paling jauh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia






Orang yang paling aku (Rasulullah) benci dan yang paling jauh majelisnya dari aku pada hari kiamat adalah orang yang banyak omong, yang membual dan bicara seenaknya, serta yang menyombongkan diri (angkuh).
(HR Ahmad)




27 Ogos 2013

Jangan jadi sombong

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



perkiraan kita tidak terhitung.  gambar hiasan


Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina
(QS. Al Mu'min: 60)

26 Ogos 2013

Rahsia bahagia hidup di dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Bahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi kusir untuk nafsunya dan menjadi nakhkoda untuk bahtera hidupnya.

(Ali)

24 Ogos 2013

Benci dan paling jauh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia




Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak omong, yang berlagak dalam berbicara, dan orang-orang yang sombong.

(HR Tirmidzi)

23 Ogos 2013

Langit Tidak Selalu Cerah - Cabaran berumahtangga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia




Pernah dengar atau terbaca tak kat mana-mana ayat ini "orang kalau nak jadi kuat perlu berumahtangga (kahwin), kerana kesabaran dalam mengharungi cabaran dalam alam rumahtangga mampu menjadikan orang itu orang yang gagah dan kuat".

Ada ketika juga kesabaran kita agak terbatas dek kerana lemahnya semangat dan lemahnya mental dan fizikal.  Betul tak?

Bukanlah bermaksud nak beradu kekuatan mental dan fizikal.  Tetapi hendak berkongsi idea dan pandangan dari salah seorang penceramah hebat.

Berikut adalah antara beberapa cabaran dalam berumahtangga.  Haruslah dibaca, diteliti dan renungi dimana cabaran yang sebenarnya dalam kehidupan....



Cabaran dalam kehidupan berumahtangga

1.  Ingkar pada suruhan Allah dan laranganNya
2.  Tidak nmendapat restu ibu bapa
3.  Ingkar pada permintaan pasangan
4.  Masalah komunikasi dalam rumahtangga
5.  Masalah seksual yang tidak seimbang
6.  Campurtangan keluarga
7.  Gangguan orang ketiga
8.  Tekanan dan masalah kesihatan
9.  Masalah kewangan
10.  Enggan berubah dan tidak mahu berusaha
11.  Malas bekerja
12.  Kurang penghargaan dan belaian
13.  Tidak seimbang antara kerjaya dan rumahtangga
14.  Cemburu dan iri hati terhadap pasangan
15.  Hilang rasa hormat dalam rumahtangga
16.  Sibuk menuntut hak tetapi enggan memberi hak
17.  Pengaruh media cetak dan elektronik
18.  Anak-anak bermasalah - derhaka kepada ibu bapa, tidak melaksanakan perintah Allah, terlibat dengan gejala sosial seperti dadah, rempit, zina dan buang bayi.




Mampukah kita mengharungi semua cabaran di atas?  Sudah tentu mampu kerana cinta itu buta.  Dan... kita sudah tentu sanggup lakukan apa saja untuk mendapatkan apa yang kita sayang dan kita suka iaitu rumahtangga yang aman dan bahagia serta mendapat berkat dan Rahmat dan Allah.

Lakukan yang terbaik untuk mengatasi cabaran dalam kehidupan kita.  Kerana kita adalah kita dan hanya kita yang tahu kekuatan sebenar yang ada dalam diri kita.


Sekian.

Rumahku Syurgaku

Terima kasih


.

22 Ogos 2013

Sarapan Pagi dengan Popia Simpul Kasih

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia




Jom makan popia simpul.  Pagi ini alif dan Diena sarapan dengan Popia simpul dan popia mini hasil air tangan umi.  Masih panas lagi, baru digoreng semasa Alif mandi tadi.  

Alif dan Diena suka minum milo suam sebelum pergi sekolah.  Minum milo boleh memberi tenaga kepada Alif.  Selalunya Alif minum milo bersama roti bakar, tetapi hari ini buat pertama kali Alif bersarapan dengan popia mini.  Alif suka sangat, tambah ceria dan bersemangat nak ke sekolah.  

Malam tadi umi Alif simpul popia dan juga gulung popia mini.  Alif lebih suka makan popia mini.  Sebab rasanya sedap dan memang ikut citarasa Alif.  Kawan-kawan Alif pun suka makan popia mini.  Sedap!!!



Ini adalah rupa popia simpul umi Alif buat malam tadi.  Memang tak sabar nak tunggu makan.  Malam tadi Alif dah minta Umi goreng tetapi Umi tak mahu, katanya nak goreng pagi esok (pagi ini lah).  Dan lagi pula umi nak tunggu ayah balik biar ayah yang rasa dulu... Alif sayang ayah.



Gambar popia simpul lagi.  Tak banyak popia mini yang umi buat.  Umi kata lebih suka buat popia simpul sebab senang sangat.  Walaupun begitu umi buat juga popia mini untuk Alif.  Alif sayang umi juga.

Sekian dulu, untuk hari ini.  Oleh kerana umi bekerja hari ini, cerita sarapan pagi tadi umi hanya publishkan petang ... dah nak malam pun.

Terima kasih.  Jumpa lagi.

Perhati siapa kawan kita

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hiasan


Manusia itu mengikut agama kawannya. Maka hendaklah diperhatikan siapa yang hendak dijadikan sebagai kawannya.
(HR Tirmidzi)



21 Ogos 2013

Gambar untuk hari Rabu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia



Dalam kesibukan kerja... masih lagi berpeluang mendapatkan bahan untuk blog.  Syukur Alhamdulillah masih diberi peluang untuk dipamerkan di sini.

Untuk mengisi masa dan melepaskan keletihan bekerja.  Jadilah buat cuci mata.


Bekas hantaran.  Ada banyak koleksi dan warna yang menarik sangat.



Pelapik dulang hantaran.  Juga dalam banyak pilihan warna dan corak.


Antara bahan untuk gubahan hantaran.  Walaupun sebenarnya boleh juga dibuat untuk lain-lain aktiviti.


Himpunan bunga kecil yang comel dan menarik sangat-sangat.  Banyak pilihan warna.



Satu lagi bekas hantaran yang menarik.



Himpunan bunga mawar (plastik) yang banyak jenis dan warna serta saiz.


Mawar lagi.... cantik nyer



Mawar juga lagi...



Salah satu daripada gubahan yang menarik perhatian.  Bukan sahaja untuk hantaran tetapi boleh juga buat pameran terutama butik pakaian pengantin...

Weh... buat promosi percuma pulak hari ini.  Cer teka kat mana ni?

Ehhh eh... korang ni, kalau buat giveaway atau segmen cepat jer ... saja-saja jer nie, nak menguji.  Maaf yer!

Semuanya adalah gambar berkaitan perkahwinan dan pengantin serta segala persiapan dan hiasan.

Walaupun pada asalnya lebih dari 9 tetapi tidak dapat dimuatkan semuanya di sini atas sebab kurang sesuai kerana tidak cantik... ehhh bukan gambar porno yer... tetapi gambar berkaitan bunga dan kelengkapan perkahwinan.

Sekian dulu... selamat untuk semua.


(8-8)

Peraturan dibuat untuk memudahkan urusan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



gambar dari google

Pada hari Rabu yang biasanya ramai orang tidak berkata-kata sebaliknya hanya memberi gambaran sahaja, aye terasa nak tulis panjang lebar... bukan berkata tetapi menulis apa yang terbuku dalam hati.  Bila menulis begini paling tidak dapat mengurangkan rasa hati yang membekam.  Nak bercakap atau bercerita pada orang bimbang mengganggu emosi dan perasaan mereka mula... jadi tulis di sini dan sesiapa yang sudi membaca tulisan ini tidak berhasrat mengganggu perasaan tetapi sekadar luahan sahaja.

Perghhh... (ayat apa ni aye tak tau) pengenalan punya la panjang belum masuk isi cerita lagi.

sekadar hiasan

Seperti biasa kita akan berhadapan dengan situasi tertentu di mana kita perlu akur dengan peraturan. Sekadar nak berkongsi bukan senang sebenarnya nak mencipta arahan atau peraturan... perlu diteliti satu persatu agar ayat yang dibuat tidak menyukarkan mana-mana pihak untuk memahaminya.  Dan... untuk membuat pindaan pada mana-mana senarai peraturan perlu juga melalui kelulusan dan perbincangan bersama dan bukan keputusan seorang.

Seringkali juga peraturan yang senang akan nampak susah bila tidak dibaca dengan teliti.  Hal ini akan membawa pula kepada kerenah birokrasi yang seterusnya akan memburukkan keadaan.

Birokrasi dicipta bukan untuk menyusahkan tetapi untuk memudahkan.

Baca dengan teliti arahan dan syarat yang dikenakan.  Ikutlah kenyataan yang dibuat supaya dapat memudahkan semua pihak termasuk diri sendiri.

Tidak susah sebenarnya nak ikut peraturan atau syarat yang dikenakan.  Sekiranya tidak faham boleh bertanya... begitulah yang sering dikatakan oleh cikgu-cikgu ketika kita disekolah.  Tetapi sekiranya cikgu sendiripun malas nak bertanya... macam mana anak murid nak memahaminya.

Tiada siapa yang hendak susah termasuk juga orang yang tergolong dalam pembuat peraturan dan keputusan.  Tetapi bila bersendirian... nak tukar peraturan dan syarat akan memakan diri... kerana ditegaskan sekali lagi... peraturan yang dibuat secara bersama perlu dipinda secara bersama juga.

Semoga memahami.

Sekian adanya, terima kasih kerana sudi membaca dan memberi pandangan.

(*-*)

20 Ogos 2013

Jawapan kepada pertanyaan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia







Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasannya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran

(QS. Al Baqarah: 186)



Antara syukur dan ingkar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia





Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni'mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih
(QS Ibrahim :7)