FOLLOWER

30 Jun 2013

Simple But Awesome Giveaway! By NabilaMedan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Bersempena dengan Ahad malam yang sungguh sunyi kerana anak-anak tidur awal sebab esok sekolah dan ditambah pula dengan aktiviti siang tadi yang tanpa henti... maka semuanya sudah keletihan.  Oleh itu, aye ambil kesempatan ini untuk menyertai Simple But Awesome Giveaway! By NabilaMedan.




Giveaway Terbaru Daripada NabilaMedan!!
Tamat Pada 1 Julai 2013
(Tekan Banner Untuk Sertai!)


Saya juga tidak tahu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Saya tidak mengetahui ada pintu kebaikan yang lebih utama daripada jihad di jalan Allah.
(Imam Ahmad)

Memang sungguh saya tidak tahu sekiranya ada lagi kebaikan yang lebih utama daripada jihad di jalan Allah.

Jika diikutkan apa yang saya faham, banyak sebenarnya kategori jihad bukan tertakluk kepada berperang menggunakan senjata menentang musuh Allah sahaja.

Sementara itu izinkan saya berehat mencari lain-lain idea berkaitan jihad.


Menu Sarapan Hari Ahad | Ketayap Emas Sambal Udang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seperti biasa lagi setiap hari Ahad adalah hari untuk mereka resepi istimewa untuk sarapan sekeluarga.  Tidak seperti biasa minggu-minggu yang lepas di mana menu sarapan pagi adalah di luar rumah.  Hari ini, ala-ala ibu mithali pagi-pagi lepas solat subuh dah mereka cipta menu untuk keluarga.

Teringat dalam peti ais masih ada baki sambal udang pemberian Kak Intan dari Sungal Galah.  Sambal udang berkelapa bukan sambal tumis udang.  Sambal udang berkenaan adalah untuk dibuat pulut udang.  Nak buat apa dengan sambal tu.  Oleh kerana beras pulut dah habis maka ingat nak buat roti jala tapi macam tak sesuai je dengan sambal udang.  Nak buat lempeng tak kena juga.  Ingat punyat ingat, fikir punya fikir terus terlintas nak buat ketayap.  Tepung gandum  pun ada lagi.

Apa lagi mulalah operasi membuat ketayap emas.  Nama Ketayap Emas ni adalah bersempena dengan warnanya yang kekuningan.  Teringat juga nak buat hijau, tapi tak berapa kena juga sebab kalau kulit hijau kena inti manis, disebabkan intinya pedas maka adalah molek kulitnya dikuningkan baru sesuai... andaian sendiri lah tu... tak pernah baca kat mana-mana pun peraturannya mesti begitu.



Resepinya memang mudah sangat pakai campak-campak bahan dalam besen kecil dan pakai agak-agak jer.  Oleh kerana tidak mahu menghampakan pembaca maka aye catatkan di sini bahan dan kaedah membuat ketayap emas.

Bahan-bahan seperti tepung gandum dalam anggaran 1/2 kati, telur sebiji, satu sudu teh garam, serbuk kunyit, sedikit baking powder (tak taulah apa fungsinya, tapi menjadi juga) dan 1 jag air masak.  Campurkan semua bahan dan kacau hingga sebati.  Panaskan kuali, sapu sedikit minyak masak agak-agak melekat pada kuali sudahlah.  Ambil kira-kira setengah senduk adunan tepung tadi tuang ke atas kuali dan leperkan.  Tak perlu kalih (terbalikkan).  Angkat letak atas pinggan leper yang besar, letakkan sambal udang dan gulung.

Ketayap emas ini sedap juga dimakan waktu petang bersama secara kopi 'Che Nah'.  Tidak sesuai dibuat berbuka puasa sebab pedas, nanti sakit perut pula.

Sekian adanya.  Selamat menjamu selera di hujung minggu.

29 Jun 2013

Kisah semalam yang tertinggal

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan.  sumber dari sistem komputer ini

Hidup ini memang penuh dengan kejutan.  Walaupun kita dah agak situasi itu akan berlaku.  Tetapi kadang-kadang yang terjadi adalah sebaliknya dan tidak seperti yang kita sangka.  Memang menjadi kejutan!.  Sekali lagi dalam situasi yang lain pula, dia tidak begitu, corak dan cara percakapannya juga berbeza... kan manusia bisa berubah dengan kehendaknya sendiri hanya memerlukan masa.  Kita sendiri tidak sempurna bagaimana pula kita hendak orang lain bersikap sempurna dengan kita.

Sebelum ini aye dikhabarkan mengenai peribadi si pulanah yang begitu dan begini.  Bukan tidak mahu percaya tetapi perkhabaran itu aye jadikan sandaran bila mana aye berhadapan dengan si pulanah.  Memang ternyata benar perkhabaran itu terjadi dan tidak sangka bila berhadapan dengan sikap si pulanah yang tidak profesional dalam suasana formal.

Puas aye memikirkan mengapa dia bersikap demikian.  Kata orang dia dari dulu memang begitu, tak kira masa dan tempat nak tunjuk lagak dan kuasa cuma sesekali bila bersama dengan orang besar-besar sikapnya seperti tikus.  Benarkah begitu?  Cuba selidik mengapa dia bersikap begitu.

Aye berpendapat begini, sebagai seorang ketua yang memegang tampuk jawatan penting seseorang itu perlu bersikap tegas dan profesional.  Namun ada kalanya sebagai ketua sikap cepat melenting di hadapan staf bawahan adalah tidak elok kerana ia boleh menjatuhkan maruah seorang ketua dalam masa yang sama staf bawahan akan lebih membenci bukan taat tetapi tak kuasa nak melayan kerenah bos yang tidak profesional langsung.

Seorang ketua pula sepatutnya perlu memahami kehendak dan keperluan staf bawahannya.  Mengapa staf tidak mengikut arahan adakah kerana tidak pandai buat kerja atau tidak memahami arahan.  Untuk itu staf yang tidak pandai buat kerja dihantar kursus dan diberi pendedahan.  Bagi staf yang suka sangat buat tidak faham arahan ada baiknya diberi penjelasan dan keperluan tugasannya.  Bukan dengan cara mengherdik atau meninggi suara. 

Tidak semua orang suka berhadapan dengan orang lain (bos) yang suka meninggi suara.  Adalah baik bos cakap dengan nada suara yang terkawal.  Kerana jeritan bos yang marah pada stafnya sedikit sebanyak akan memberi kesan yang memalukan kepada staf.  Paling tidak staf berkenaan akan membenci dan mencaci bos di belakang.

Sebenarnya dalam kehidupan kita seharian kita akan sentiasa berhadapan dengan berbagai kerenah manusia.  Ada yang baik dan berbudi bahasa, ada juga yang tidak ambil kisah dan tidak kurang juga manusia yang ambil kesempatan.  Dalam berhadapan dengan semua itu, kita ambil jalan tengah dan positif iaitu kita dilahirkan oleh manusia bernama ibu yang berbeza, cara didikan dan alam pembesaran juga berbeza.  Terimalah kekurangan atau kelebihan seseorang itu seadanya dan cuba memahami sikap manusia itu.


Wasiat kepada anak-anak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Wahai anakku! Jagalah ucapanmu! Sesungguhnya diantara perkataan itu ada yang lebih tajam daripada sabetan pedang, lebih berat daripada batu besar, lebih pahit daripada empedu dan lebih dalam menusuk hati daripada tusukan jarum yang sangat halus sekalipun.
(Salah seorang ahli hikmah berwasiat kepada salah seorang anaknya)

28 Jun 2013

Paling menghairankan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



gambar hiasan


Termasuk hal yang paling mengherankan adalah apabila Anda mengenal Allah tapi Anda tidak mencintainya, Anda mendengar seruan orang yang menyeru ke jalan-Nya tapi Anda tidak mau mengikutinya, Anda mengetahui besarnya pahala yang akan Anda dapatkan jika Anda melakukan amal shalih untuk-Nya tapi Anda malah berpaling dari-Nya, Anda menyadari beratnya siksaan dan adzab-Nya yang akan Anda rasakan jika Anda bermaksiat kepada-Nya tapi Anda justru mendurhakai-Nya.
(Seorang ahli hikmah)

27 Jun 2013

Celik Hati | Episod Terakhir - Makna Hidup Ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perkongsian perbincangan antara Prof. Dr. Muhaya, Datuk Siti Norhaliza dan

Pengalaman individu hebat semoga dapat dijadikan panduan dalam kehidupan kita.

Hari yang paling penting adalah bila kita tahu kita semak semula detik kehidupan kita.

4 Peringkat hidup manusia
1.  Atlit - cergas
2.  Pahlawan - hendak menang
3.  Bijaksana - suka memberi
4.  Makrifatullah -

Makna kehidupan

Tahu dan sedar akan tanggungjawab dan peranan kita di muka bumi.

Pencuri dalam hidup merangkumi kebimbangan dan penyesalan masa lepas.

Pengalaman bermula dari bawah mengajar erti kehidupan.

Kegagalan adalah kejayaan yang tertunggak juga menjadi baja untuk menyuburkan kehidupan untuk terus maju dan berjaya dunia dan akhirat.

Kejayaan terhasil dengan keberanian, usaha berterusan.

Tidak mudah terpengaruh dengan kata-kata orang yang tidak suka dengan kejayaan dan usaha yang kita lakukan.

Ubah pemikiran - ubah persepsi dari negatif ke positif

Apa yang ada dalam jiwa kita itulah yang menentukan kehidupan kita.

Tetapkan dalam diri bahawa tujuan hidup hendak masuk syurga.  Mudah-mudahan setiap tindakan kita menuju ke arah itu.

Buat kebaikan, melihat kebaikan hidup akan bahagia.

Sekian dulu catatan ringkas secara langsung dari rancangan Celik Hati di TV9, episod akhir dengan tajuk Makna Hidup Ini.


Ubah ke arah kutub positif

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Ubah ke arah kutub positif.

Selalu jumpa manusia lain dan mungkin juga ada dalam diri ini kutub negatif.

Tidak sukar nak ubah kedudukan dari negatif ke positif.  Tiada yang sukar andainya timbul kesedaran dalam diri untuk berubah ke arah yang lebih baik.  Rasanya tak perlu ada suatu kejadian atau peristiwa khusus yang menimpa baru nak bertukar ke arah positif.

Bukan nak mengungkit tetapi nak mengingatkan diri sendiri agar sentiasa positif dengan setiap kejadian.

Berita dan peristiwa pagi ini betul-betul menjengkelkan tetapi ambil positif.

Saya harap saya sedar dan ingat sampai bila-bila... fikir positif dan tak usahlah diperbesarkan perkara negatif...

Jom kita kurangkan negatif tingkatkan positif.

Sesudah Solat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,




Masuk waktu solat, jom segera kita solat
Solat di mana lebih selesa
Di mana pun tak apa asalkan bersih dan yang penting tugas wajib itu dilaksanakan tepat pada masanya

Solat di Surau lebih selesa
Tempatnya luas dan kemudahannya banyak
paling penting juga dapat jumpa ramai orang yang kita tidak kenal

Solat di surau banyak kemudahan seperti sejadah, telekung dan bedak 'baby' 
Terima kasih tidak terhingga kepada sesiapa yang mewakafkan keperluan dan kemudahan untuk pengguna surau

Sesudah solat, lipatlah semula telekung dan sejadah simpan baik-baik untuk digunakan orang lain pula
Telekung dan sejadah itu jangan di'perap' begitu sahaja tidak manis wahai gadisku

Sesudah solat bersegeralah ke mana arah tujumu.

Sesudah solat jangan pula lupa tutup suis sekiranya anda orang yang terakhir keluar dari surau

Sekian, wassalam.  Terima kasih.

Jom kita solat!

Tentang kematian, hari kiamat dan akhirat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Umar bin Abdul Aziz biasa berkumpul bersama orang-orang fakir setiap malamnya. Mereka duduk bersama-sama saling mengingatkan tentang kematian, hari kiamat dan kehidupan akhirat. Mereka pun menangis di majelis tersebut seolah-olah jenazah ada di hadapan mereka saat itu.
('Atha)


~

26 Jun 2013

Wordless Wednesday: Di sebalik rimbunan pohon Ceri Malaysia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


























menikmati air kelapa di bawah pokok ceri... nyamannya!



Keutamaan Jihad di Jalan Allah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Saya pernah mendengar Abu Abdullah (Imam Ahmad) ketika disebutkan kepadanya tentang jihad melawan musuh Allah, beliau menangis dan berkata: Tidak ada amal kebaikan yang dapat menandingi keutamaan jihad di jalan Allah.
(Al-Fudhail bin Ziyad)

25 Jun 2013

SEGMEN JOM BERKENALAN BERSAMA BLOGGER

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Segmen Jom Berkenalan Bersama Blogger

Dengan semangat yang berkobar-kobar sebagai sokongan kepada darlieyana, aye dengan suka jiwa turut serta dalam segmen ini sebagai blogger yang tak berapa tegar walaupun sudah mencecah 5 tahun bergiat tak cergas di dalam dunia blogging.  Semoga dapat menambah kenalan dari kalangan blogger junior yang lebih mantap dan bergaya. 
(*-*)

Langkah seterusnya untuk menyertai segmen Jom Berkenalan Bersama Blogger adalah seperti tertera di bawah.

Nama sebenar : 
'Rahsia' boleh tak?

Tarikh lahir : 
tahun 1973

Cita-cita : 
berkhidmat kepada bangsa dan negara (ala-ala cikgu atau misi). Salah satu daripada cita-cita tersebut telahpun tercapai walaupun tidak kekal. Namun kerjaya sekarang juga merangkumi perkhidmatan yang cemerlang untuk bangsa dan negara

Hobi : 
Membaca, Menulis dan Menghasilkan kraftangan

warna kegemaran : 
biru dan ungu (campur hijau sikit)

benda yang paling disayangi : 
apa ehh... banyak tu. Buat masa ni benda yang paling disayangi adalah sebatang pen hadiah daripada suami semasa bercinta dulu (maluuuuu). kenapa sayang? Sebab pada pen tu terdapat 5 biji permata yang disusun indah... membawa maksud 'CINTA', mana nak jumpa pen macam tu sekarang? Ada ker?

tujuan berblog : 
Tujuan berblog adalah untuk berkongsi hasil karya tulisan yang tidak seberapa seperti monolog dan puisi serta pandangan peribadi semoga memberi manfaat kepada pembaca. Lebih kepada catatan peribadi untuk rujukan dan panduan di masa depan.

~~~~~~~~~~~~~

Jom kita beri sokongan kepada segmen ini.

Untuk turut serta sila klik pada banner di atas atau klik SINI.

Sekian adanya. Terima kasih kerana sudi membaca.

(^-^)

2 daripada 3 perkara sudah tercapai

Assalamualaikum




Aku berdo'a memohon kepada Allah tiga perkara. Allah telah mengabulkan dua perkara untukku; Dan kini aku menanti perkara yang ke tiga.
  1. Pertama, aku memohon kepada-Nya agar Ia (Allah) menjadikanku sebagai orang yang zuhud terhadap dunia, dan kini aku tidak peduli apa datang kepadaku maupun apa yang pergi meninggalkanku dari perkara dunia. 
  2. Ke dua, aku memohon kepada-Nya agar Ia (Allah) memberikan kekuatan kepadaku untuk bisa senantiasa menjaga shalat (fardhu dan nafilah), dan Allah telah mengabulkannya. 
  3. Adapun yang ke tiga, aku memohon kepada-Nya agar Ia (Allah) menganugerahkan kepadaku asy-Syahadah (gugur di medan jihad), dan hingga kini aku masih menanti kedatangannya.
('Amr bin 'Utbah bin Farqad)


24 Jun 2013

Orang berbudi kita berbahasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Al kesah sangat nie, apa sebenarnya tujuan tulisan ini sebenarnya masih samar kerana berkejaran dengan dateline... tunggu sekejap eh




Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.  Seringkali ungkapan begini disandarkan dalam kehidupan seharian supaya kita sentiasa mengingati orang yang berbuat baik kepada kita disamping kita juga hendaklah sentiasa berbuat baik kepada orang lain.

Mungkin juga pernah terselit di minda apabila orang berbuat baik kepada kita adalah kerana sebab-sebab tertentu atau mungkin juga diistilahkan sebagai mengambil kesempatan.

Negatif sungguh pemikiran begitu kan?  Kesempatan yang bagaimana lagi dalam kehidupan kita ini hanya adalah untuk berbuat baik demi mengumpul sedikit pahala untuk timbangan di sana.

Tak kisahlah siapa yang berkawan dengan kita, asalkan kita berniat baik dan anggaplah juga apa juga kesempatan yang diambil oleh orang lain itu tidak mendatangkan mudarat kepada kita.

Memang biasa kita akan terpengaruh dengan kata-kata orang sekitar yang tidak mahu melihat kita bahagia dengan orang lain.

Seandainya teguran itu adalah ikhlas maka anggap sajalah teguran itu sebagai ingatan dan sempadan dalam kehidupan bersahabat.

Sukarkan nak gambarkan apa sebenarnya yang terbuku di hati.

Tak pastilah pula bagaimana penerimaan dan pemahaman pembaca blog ini.

Yang pasti cerita sebegini pasti berlaku di sekitar kehidupan seharian.


23 Jun 2013

Segmen #3 Bloglist 12 Jam Mialiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan Julai dan Ogos 2013 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 23 Jun 2013, iaitu tepat jam 11.00 pagi sehingga 11.00 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen #3 Bloglist 12 Jam Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

15 blog yang bertuah akan dipilih oleh Mia Liana sendiri dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Aksi Model 3 beradik di Warung Lesung Batu Seri Iskandar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seperti biasa setiap hari Ahad (walaupun sebolehnya tak mahu dibiasakan) sekeluarga akan bersarapan bersama-sama satu keluarga di luar di mana-mana warung atau restoran pilihan.

Hari ini (23 Jun 2013) kami bersarapan di Warung Lesung Baru hanya berlima tidak enam atau tujuh.  Ini adalah kerana yang lagi satu sudahpun ketiduran awal kerana bangunnya lagi awal.

Tidak mahu skema sangat dengan gambar-gambar makanan yang dimakan atau senarai hidangan yang disediakan, tetapi kali ini lebih kepada aksi 3 beradik selepas makan... dang dang dut tali kecapi, kenyang perut suka hati.

Aksi pertama... jom tayang gigi.
Tidak mudah sebenarnya nak tangkap gambar mereka bertiga terutama dalam keadaan spontan, apalagi kalau disusun atur.  Terutama si boolat yang bertopi 'crochet' putih tu... susah sangat nak bergambar.


Dapat tangkap gambar berdua begini lagi la susah.  Inilah satu-satunya yang ada buat permulaan.  hasrat hati nak tangkap sekali lagi sebab ada gangguan di sebelah... ala-ala power rangers.  Tetapi tak upaya sebab dah lari pula si topi putih tu


Dalam pada dok sibuk nak 'shooting' tiba terhenti pulak... model asyik berbincang pula.  Kalau tak silap mereka terjumpa lebah kecil hinggap pada bunga.


Alahai! model yang sorang ni macam la dah ready tapi tak berapa steady pula... jadilah dulu


Model yang sorang ni tak habis lagi dengan milo ais nye... Dari tadi dok usung gelas tu ke sana ke mari.  Nasib baik tak tumpah... kalau tidak habis la prop. Eh!!


Nak tayang sikit topi 'crochet' yang dipakai oleh model cilik ni.  Topi itu adalah hasil kerja tangan umi ketika model ini berusia 1 bulan lagi.  Oleh kerana tersimpan agak lama, pagi tadi sempat selongkar beg simpanan baju lama... terjumpa pula. Mujur jugalah model nak pakai.


Akhir sekali, setelah selesai sesi 'shooting' model buat perbincangan semula bagi mendapatkan hasil yang lebih menarik untuk sesi 'photo shoot' akan datang.


Sekian adanya kisah tidak semenggah mengenai model 3 beradik di Warung Lesung Batu Seri Iskandar.






Larangan mandi malam sejauh mana kepatuhannya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar sekadar hiasan tiada kaitan dengan jalan cerita


Larangan mandi malam.  Masih teringat ketika zaman kanak-kanak sehingga ke zaman sekarang yang jadi mak budak, selalu orang tua tegur jangan suka mandi malam... tak elok untuk badan.

Kalau zaman kanak-kanak dulu balik dari mengaji basuh kaki terus je masuk tidur.  Memang tak berani nak mandi sebabnya masa tu bilik air di luar rumah...  so memang patutlah kalau takut mandi malam.

Bila dah meningkat remaja sikit, zaman sekolah menengah masuk asrama.  Kadang-kadang basuh baju malam-malam lepas waktu 'prep' jam 10.30 malam.  Teringin juga nak mandi tapi takut sebab malam gelap, kawan-kawan sebilik pun laju jer masuk bilik... katanya tak boleh duduk bilik air lama-lama nanti kena kacau... so alasan masih sama.  Walaupun begitu sesekali ada juga kawan yang berani boleh bawa teman mandi jugak malam pun, terutamanya lepas kelas tambahan malam...panas.

Bila dah masuk zaman dewasa sikit, zaman kerja duduk rumah sewa dengan kawan-kawan, jauh dari mak (tak der orang nak tegur walaupun seringkali diperingatkan).  Balik dari kerja malam, mandi.  Kalau tak mandi tak boleh nak tidur, mana tidaknya badan dah rasa melekit berpeluh seharian bekerja, baju pun dah bau masam mengalahkan cuka.

Sesekali bila malam minggu tak balik kampung, keluar jalan-jalan dengan kawan-kawan tak kiralah 'window shopping' atau sekadar menjenguk indahnya pemandangan malam diterangi lampu neon.  Bila balik ke rumah sewa... apa lagi sebelum tidur mesti mau mandi... kalau tidak memang sakit telinga kena 'kutuk' baik punya  dengan kawan-kawan.

Dan, bila dah berumahtangga, sesekali bila keluar jalan-jalan dengan keluarga, malam baru balik rumah... mandi juga kan sebelum tidur. 

So...dimanakah letaknya kepatuhan terhadap larangan mandi malam.

sama-sama kita fikirkan keburukan dan kebaikan mandi malam...

Sekian.

22 Jun 2013

Segalanya kerana warna anak-anak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ini Sabtu 22 Jun 2013 bersamaan 13 Syaaban 1434.  Pagi-pagi lagi dah berkejar ke Hospital Seri Manjung dengan harapan dengan berjumpa dengan abang long yang datang dari Kelantan, katanya nak balik naik bas jam 8.30 pagi.  Walaupun kebetulan basnya lambat bertolak iaitu kira-kira jam 8.50 pagi, masih juga tak sempat jumpa.  Tak apalah... semoga selamat dalam perjalanan.

Dari Stesen bas Seri Manjung bergegas pula ke Hospital Seri Manjung dengan harapan hendak berjumpa dengan mak tersayang yang baru saja sampai dari HKL.  Walaupun masa melawat masih lambat lagi iaitu 12.30 tengahari... dapat juga masuk bergilir ganti dengan adik yang dengan setianya menjaga emak sepanjang kemasukannya di hospital dari Seri Manjung ke HKL dan ke SM semula.

Dapatlah berjumpa dengan mak.  Memang sedih dan terharu, air mata ini tidak dapat dibendung lagi lalu terumpah dengan derasnya lalu ditahan agar kesedihan ini tidak mengganggu emosi emak yang sedang menanggung kesakitan.  Sempat juga suapkan emak dengan bubur som-som yang dibuat khas malam tadi... semoga emak segera sembuh.

Sebenarnya mood nak berbloging sekarang dah semakin ke laut lepas...

Tetapi demi anak-anak (alasan skema) digagahkan juga semangat yang hampir lemau ini.  Sebabnya tiba-tiba dapat idea dari hasil idea kreatif anak-anak.  Anak-anak macam sudah memahami keadaan umi yang semakin kekeringan idea nak menulis maka macam-macam hasil kreatif ditinggalkan atas meja umi.

Hasil kreatif ini sudah 2 hari kalau tidak silap perhitungan terjumpa di atas meja bacaan.  Idea kreatif ini dimiliki oleh Irdina Huda.  Agaknya inilah isi hatinya yang dipamirkan dalam bentuk tulisan.  Warna anak-anak.


Anak Ungu - Inas
Anak Marah (Merah kot) - Alif
Anak Ping (Pink la tu) - Dina
Anak Oren - Abid

Mungkin itu tanggapan Dina mengenai warna-warna yang disukai atau serasi dengan abang dan adik-adiknya termasuk dirinya sendiri.

Agaknya apa pula warna untuk umi dan ayah yer?

Okeylah, nak bersiap ke rumah jiran hari ni ada gotong royong masak-masak untuk majlis Doa Selamat malam nie...

Sekian.

Perasaan misteri pergilah segera menjauh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Perasaan misteri ini sukar dirungkaikan bagaimana berlaku dan mengapa berlaku
(Sedar mengapa perasaan itu timbul)
Sukar percaya juga kerana ia terjadi di luar kawalan 
Keliru memikirkan bakal terjadi
Menjadikan diri terasa amat kerdil

La Tahzan
Lalu segera mengharap kepada yang Satu
Semoga perasaan misteri ini segera menjauh dan tidak akan pernah muncul lagi
Semoga kekalutan yang melanda segera menjauh juga tidak akan pernah muncul lagi
Semoga segala perasaan buruk yang menghantui diri segera menjauh dan tidak akan pernah muncul lagi

La Tahzan
Semoga perasaan yang tidak menentu ini segera menjauh tidak akan pernah mendekat
Semoga kebimbangan ini segera menjauh tidak akan pernah mendekat serta mengganggu keharmonian hidup ini...


Sekian untuk kali ini
Semoga berbahagia untuk selamatnya

  • Untuk rekod:  Hari ini 22 Jun 2013, Sabtu adalah Hari Keluarga HEA di Taman Herba Negeri Perak.  Ketidakhadiran ini bukan dirancang tetapi atas sebab yang tidak dapat dielakkan.


Mutiara hikmah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Tinggalkanlah pandangan-pandangan mata yang tidak bermanfaat, niscaya Allah akan memberikan kekhusyu'an ke dalam hatimu! Dan tinggalkanlah perkataan-perkataan yang tidak bermanfaat, niscaya Allah akan memberikan mutiara hikmah kepada Anda.

(Ibnul Mubarak)

21 Jun 2013

Semoga tiada penyesalan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Wajib bagi setiap muslim untuk senantiasa memohon perlindungan kepada Allah dari adzab kubur dan mempersiapkan diri untuk menjalani kehidupan di alam kubur dengan cara memperbanyak amal shalih sebelum ia memasukinya, karena yang demikian itu akan mudah baginya selama ia masih hidup di dunia. Apabila seseorang telah memasuki alam kubur, ia pasti akan sangat berharap untuk dapat menambah amal shalihnya walaupun hanya sedikit. Akan tetapi, ia tidak akan mungkin dapat melakukannya. Pada saat itu, yang ada hanyalah penyesalan yang tiada bertepi.
(Al-Faqih Abu al-Laits)


20 Jun 2013

Belum bertemu yang lebih sulit

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Saya belum menemukan dalam ibadah, sesuatu yang lebih sulit daripada shalat di tengah malam.
(al-Hasan al-Bashri)


Memang betulkan kalau dah dapat tidur susah nya nak bangun solat malam, tinggal yang wajib jer.  
Bangun solat subuh.


19 Jun 2013

Apakah erti kasih dan sayang seorang ibu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Masih dan sedang mengalami kejutan yang amat sangat.  Entahlah perasaan dan suasana yang sukar digambarkan apabila seorang anak menengking ibunya sendiri.  Kejutan itu sebenarnya bukanlah sesuatu yang luar biasa, hanya pada kali ini ia agak melampaui batas dalam perhubungan antara anak dan ibu.

Update
Sebenarnya perasaan dan gambaran peristiwa di atas bukanlah terjadi dalam keluarga atau antara anak-anak aye.  Tetapi ia adalah peristiwa yang berlaku di sekitar kehidupan pada malam tadi.  Di mana keheningan dan kesunyian malam dipecahkan dengan jeritan dan pekikan seorang anak remaja kepada ibunya sehingga mengejutkan jiran sekeliling.

Justeru aye dedikasikan petikan doa ini untuk anak-anak aye, semoga mereka sentiasa menjadi anak-anak soleh. Dan, semoga doa ini juga bermanfaat buat semua orang yang membacanya.
Wahai anak-anakku, umi doakan semoga kalian menjadi anak yang soleh dan sentiasa taat dan patuh kepada orang tua.  Jadilah anak yang mendengar kata dan hormat pada orang tua.  Semoga anak-anak umi berjaya di dunia dan akhirat disamping mendapat rahmat dan keberkatan dari Allah.  Semoga anak-anak umi juga dilindungi dari fitnah dunia dan akhirat. 
Ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapaku dan dosa saudara-maraku serta sahabat-sahabatku.  

Apa lagi yang hendak diperkatakan apabila seorang anak bercakap dengan nada yang lebih tinggi dari nada ibu bapanya.  Sedangkan di dalam al Quran ada menyatakan berkata 'ah' kepada ibu sudah dianggap berdosa.

Didedikasikan doa ini buat ibuku yang tersayang.  Semoga doa ini turut memberi inspirasi kepada pembaca supaya mempunyai hati dan perasaan kasih dan sayang kepada ibu walau siapa atau dimana ibu berada.
Wahai ibuku yang ku sayangAmpunilah dosa dan kesilapan anakmu iniDalam sedar atau tidak kekhilafan pasti berlakuSemoga ibu segera pulih dan sihat sejahtera 

Apakah masih ada doa yang baik dari seorang ibu
bila mana anaknya telah mengherdiknya dengan keras sekali
Apakah masih tersimpan sedetik kasih ibu
bila mana anaknya mengeluarkan amaran keras kepadanya
Apakah erti kasih dan sayang seorang ibu yang melahirkan dan membesarkan anaknya
bila mana anaknya langsung tidak menghormatinya

Wahai anak
Di mana letaknya harga kasih dan sayang seorang ibu
Terbayarkah nilai pengorbanan seorang ibu dengan herdikan dan cacian?
Berapa pula nilai kasih dan sayang seorang anak terhadap ibu dan bapanya?

Dalam adat berjiran kita sudah semestinya perlu membantu semampu kita, tetapi kiranya bantuan kita tidak dipedulikan apalah kiranya hak kita untuk mempertikaikan.

Semoga dengan entri ini dapat membantu kita dalam beretika terhadap ibu bapa dan orang tua sekeliling kita.  

Rumahku Syurgaku



Wordless Wednesday: Sayang dan Rindu Mak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



"Appreciate what you have, since you don't know what you've got until it's taken away from you. 
That's when it is too late"

Hargai ibu anda kerana anda tidak tahu bila dia akan dipanggil oleh Penciptanya

Mak!  Saya sayang mak.

Antara dunia, hati dan tangan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



gambar hiasan

Islam sama sekali tidak melarang pemeluknya untuk memiliki dunia dan segala isinya. Akan tetapi, waspadalah! Jangan sampai dunia masuk ke dalam hatimu. Karena sesungguhnya, apabila dunia berada di tanganmu, maka Andalah yang menguasainya dan Anda akan menggunakannya sekehendakmu. Akan tetapi, apabila dunia telah masuk ke dalam hatimu, maka dialah yang menguasai Anda dan Anda yang akan menjadi budaknya. Dia akan mempekerjakan Anda sekehendaknya.

(Seorang ahli hikmah)

18 Jun 2013

Masa dan cara yang sesuai untuk diet

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Mohon mencelah sekejap.  Mood kerja tiba-tiba jatuh kegaung (kedaung) sebab perut lapar.  Hanya berlapikkan segelas pearl cafe dan nestum segera (3+1).  Rasanya masih belum cukup untuk mengisi ruang kosong dalam perut yang semakin deras berkocak...

Semuanya gara-gara malas nak ke kafe sana kerana menunya biasa-biasa dan mungkin juga tak memenuhi selera tekak yang terlampau memilih.  Perut lapar pun masih sempat memilih menu.

Maka disebabkan itulah terfikir untuk menulis mengenai diet.  Bukan kerana saya pakar diet atau pakar pemakanan tetapi sebab saya hanyalah seorang isteri, ibu dan blogger.  

Diet seorang isteri
Diet seorang isteri kerana hendak menjaga hati suami.  

Maklumlah bila rasa sana sini penuh lemak, perutpun macam mengandung 8 bulan walaupun tidak mengandung... hati mula terasa sendiri.  

Diet seorang ibu
Anak-anak pula mula bertanya soalan maut bercepu emas lagi... "Dalam perut umi ada baby ker? Yeayyy nak dapat baby lagi"... Jelingan manja harus segera dilemparkan.  

Harus mulakan diet sekarang juga.

Diet seorang blogger
Diet bukan dengan cara berlapar tetapi mengurangkan pengambilan makanan terutama makanan berlemak dan tinggi karbohidrat.... betul ke nie wei????

Soalan ini harus dijawab dan biasanya jawapan rakan blogger memberikan insprasi untuk terus berdiet dan berblogging... hahahah ada kaitan ker?  

Tiba-tiba teringat Menu Istimewa


"suka duka pentas dunia"

Bersiap-siap untuk meninggalkan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Ketahuilah! Sesungguhnya dunia telah bersiap-siap untuk meninggalkan kita dan sebaliknya akhirat telah bersiap untuk menjemput kita.
Masing-masing dari keduanya (dunia dan akhirat) memiliki anak-anak.
Jadilah kalian semua anak-anak akhirat dan janganlah kalian menjadi anak-anak dunia, karena sesungguhnya hari ini (dunia) adalah waktu untuk beramal tanpa ada hisab (perhitungan amal), sedangkan esok hari (akhirat) adalah saatnya hisab tanpa ada amalan.

('Ali bin Abi Thalib)

17 Jun 2013

Sambutan Hari Bapa di Restoran Nasi Ayam Fuziah Seri Iskandar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Agak lama juga tidak ke restoran Nasi Ayam Fuziah (Bazar Bulat) di Bandar U, Seri Iskandar.  Semasa awal pembukaannya sering juga ke sana pekena nasi goreng ayam, sedap!!!  Bila dah berpindah berhampiran restoran resepi rahsia... agak lama juga tunggu momentum untuk singgah.

Hanya beberapa hari lepas teringin pula nak makan di sana, tambahan pula kini restoran berkenaan buka dari pagi dengan menu biasa seperti Nasi Lemak, Mee Rebus, Pasembor, Mee Goreng Mamak dan roti canai.  Nasi ayam mula beroperasi mulai jam 12.00 tengahari.  Jadilah dulu untuk sarapan pagi terutama di hujung minggu yang sentiasa menjanjikan periuk belanga dan senduk segala galanya disimpan bersih.

Bila ke Restoran Nasi Ayam Fuziah, tidak sah bawa satu keluarga.  Memang kena bawa.  Harus ada pesanan makan dan minum untuk semua orang.  Didahului dengan anak-anak dan diikuti dengan umi dan ayah.

Setelah pesanan dibuat, sementara menantikan makanan di bawa ke meja apa kata kita bergambar dulu. Cheese.


Selamat Hari Ayah.  Tiga hero dalam keluarga  -  Ayah, Alif dan Abid.

Giliran Dina pula nak bergambar.  Eh... kenapa senyum macam tu?  Apa-apa aje lah

Yang ini satu.  Dah elok-elok senyum tiba-tiba melarikan muka pula.  Tak mahu tangkap gambar katanya.

Dan, yang ini adalah penulis blog ini.  Gambar ini ditangkap oleh anak lelakinya bernama Alif.  Mengapa hitam putih pula.  Biarlah lain sikit.... kan?

Dah selesai berposing, air minuman pun sampai.  Jom minum dulu.

Eh... tiada pula gambar minuman.  Kenapa tak tangkap?  Tak sempat sampai jer, memasing lepas baca Bismillah terus minum.  Tak sempat umi nak tangkap gambar.  

Tak apalah nanti kita kongsi gambar makanan pula, itupun yang sempat ditangkap.

Mee Rebus untuk umi berkongsi dengan Inas.  Gambar ni blurr skit berebut hp dengan Alif.

Pasembor untuk ayah.

Makanan lain ... roti canai dan mee goreng tak sempat nak tangkap gambarnya umi nak makan dan berebut pula dengan ayah nak jaga Abid.

Lepas ni nak datang tengahari atau petang sikit nak makan nasi goreng ayam... adakah rasanya masih sama.

Restoran Nasi Ayam Fuziah tetap di hati
Nasi ayam terbaik sedap tak terperi
Kekalkan kualiti dan kuantiti


Pelanggan datang pasti puas hati
.

Contoh nyata dan perilaku yang baik kepada anak kecil

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak hiasan

Sesungguhnya cara terbaik untuk menanamkan keimanan dan akhlak yang terpuji dalam diri anak kecil adalah dengan memberikan contoh nyata dan perilaku yang baik. Sesering apapun kita berbicara kepadanya tentang shalat –misalnya- maka tidak akan banyak berpengaruh, kecuali jika ia melihat kita (sebagai orang tua dan pendidik) senantiasa menjaga shalat lima waktu tepat pada waktunya.

(Abduh Majalli)

16 Jun 2013

Segmen 12 Jam Follow & Blogwalking #3 Oleh Mialiana.com

Assalamualaikum 




Segmen ini dibuat bagi memudahkan Mia Liana untuk follow dan blogwalking semua blog peserta segmen ini. Secara tidak langsung ianya memberi ruang dan peluang kepada blogger lain untuk turut follow, blogwalking dan berkenalan antara satu sama lain dengan lebih mesra.

Segmen ini hanya untuk hari ini sahaja, Ahad 16 Jun 2013 bermula dari jam 11.00 pagi sehingga 11.00 malamMia Liana berharap agar segmen ini mendapat sambutan dan semua blogger dijemput join.

Hanya 4 langkah mudah diperlukan :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Follow & Blogwalking #3 Oleh Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen entri ini.
Pemilihan pemenang :
  1. 10 blog akan dipilih melalui random.org
  2. Pemenang dikehendaki memberikan satu URL entri terbaik dari blog mereka untuk di review di Mialiana.com
  3. URL entri terbaik hendaklah ditinggalkan di ruangan komen entri pengumuman pemenang nanti.

tunggu apa lagi... sila klik banner di atas untuk join....

Aksi di dalam kereta sorong

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Aksi bukan sebarang aksi 
Aksi Muhammad Abid belum lagi basi 
Sempena umurnya genap 8 bulan 1 hari 
Hari Ahad bukan hari lahir 

Ketika menulis tajuk entah mengapa tiba-tiba terbayang aksi yang terlihat beberapa bulan lepas di dalam kereta di lebuhraya timur barat di suatu tempat di Banjaran Titiwangsa. Meremang bulu roma bila difikirkan apa yang akan berlaku andainya kereta yang mereka naiki terbabas.  Entah kemana pergi sifat sabar dan rasa malu hingga tidak mengira tempat mereka buat begitu. Semoga diampun dosa mereka dan dosa kedua ibu bapa mereka. Segeralah kembali bertaubat. 

Kembali kepada tajuk hari ini, aksi Muhammad Abid di dalam kereta sorong. Setelah umurnya menginjak ke 8 bulan, semakin lincah dan pantas pula pergerakan. Letak saja dalam kereta sorong terus bingkas atas kepala hendak bangun. Kereta sorong perlu digerakkan segera.







Sekarang baru cuba letak dalam walker pula.  
Tidak boleh terus letak dan tinggal kena ada di sisi, tulangnya belum kuat lagi.



Rumahku Syurgaku