FOLLOWER

31 Oktober 2012

11 Oktober 2012

Dari Tirai Kamar | Selingan

As salam,




 
 
Eh eh! bukan yang ini la...
 
Nantikan kemunculan nya... soon

Haruskan kesabaran mengatasi harga diri

As salam

contoh gubahan hantaran

Bagaimana nak mulakan apabila segalanya kadang-kadang kelihatan seperti terdesak atau tidak sabar.  Maka haruslah disimpan rasa itu, berusaha untuk tidak menghebahkannya kepada orang lain walaupun sekadar catatan picisan.  Sesekali terasa seperti muak dan cuak pun ada juga bila terbaca kisah-kisah yang entah kita sendiri tidak pasti.

Bagi sesetengah orang mungkin boleh terima.  Tetapi sesetengah orang yang lain pula ... eeeeiiii macam saja nak mengada-ngada... simpan lah sikit perasaan itu dik!  Tidak perlu diluahkan segalanya.  Hidup kita memang lah milik kita tetapi tidak semestinya semua perkara harus disebarkan ke serata alam...

Simpati atau kasihan? 

Kehidupan kita adalah milik kita sesekali tidak perlu dicampur aduk dengan kebebasan hidup orang lain yang belum pasti akan bersetuju dengan cara kita.  Perasaan orang kita tidak boleh teka dan tidak juga kita boleh duga adakah sebenarnya yang dikatakan okey itu dia suka atau tidak.

Ahhh! tidak kisahlah nak kata apa pun.  Yang pastinya yang lepas sudah lepas dan sudah disalahtafsirkan.... andai kata ada yang terasa atau terguris di hati... maaf lah teguran ini bukan untuk menyakitkan hati tetapi sekadar nasihat kecil yang mungkin tidak berguna... jadi ... abaikan saja.

 
 
 Saya bukan sesiapa pada kalian untuk memberi nasihat atau teguran.  Tetapi saya ada perasaan untuk dikongsikan.  Tidak kiralah kalian faham atau tidak... yang jelas di sini saya telah menyatakan ketidakselesaan saya.



Kurang fokus | Titik fokus semakin pudar

As salam,


 
Tersasar dari sasaran
 


Tersalah pilih haluan?
 
 
 
belajarlah mencari cari pulang - jalan yang lurus ada di depan, jalan ke kiri atau ke kanan
 
 
berfikiran positif lebih baik
apapun yang diusahakan pastikan untuk kebaikan
 
 

10 Oktober 2012

Perbicaraan ketika masa lapang

As salam,


Bukan kisah perbicaraan di mahkamah tetapi perbicaraan harian. 

Sikit jer.



Mereka (kaum salafushshalih) berbicara untuk kejayaan Islam, keselamatan jiwa dan ridha Allah Yang Maha Pengasih. Sedangkan kita berbicara untuk kejayaan diri sendiri, mencari dunia dan penerimaan makhluk
(Hamdun bin Ahmad)
^-^
.

9 Oktober 2012

Aliff dan chess

As salam

ketak
ketik
ketuk
ketak

itulah bunyi kedengaran dari keyboard ini
setelah tiada idea
lalu di ketik ketik
dan kedengaranlah bunyi itu
lantas melahirkan idea yang tak ketahuan

ketak
ketik
ketuk
ketak

alif dah mula main chess
malam tadi alif tewas dengan umi... yehaaa

achi ke tidak... itu lain kira
yang pasti alif memang tak suka kalah
tapi malam tadi dia diam jer
sebab dia banyak buat salah
salah gerakkan king dah mati dulu
tapi umi biarkan saja
sampai habis semua buahnya di makan... hahahah

sempena ulang tahun alif yang ke-6, dia nak dibelikan chess tak nak beli kek doploh tingkat memang gambor tak der lagik...
malas nak janji letak gambar
nanti tak jadi...


8 Oktober 2012

Ulang tahun kelahiran Muhammad Alif bin Ahmad Kamal ke-6: Selingan

As salam

Dalam sedar tak sedar bak kata orang (bukan robot) pejam celik pejam celik, umur Muhammad Alif hari ini dah pun mencecah 6 tahun.

Ummi dan ayah memang nye setiap tahun tak pernah rancang pun nak buat majlis sambut ulang tahun anak-anak.  Tetapi kali ini ... tak rancang juga tetapi mungkin ada la skit.

Nak beli hadiah?  Hrm... fikir jugak tapi hari-hari bila keluar jer ke pekan... ada jer hadiah untuk dia (Alif).  Tak kiralah buku lukisan, pensil warna, robot, bola, lori, apa yang tak der kat dalam bakul mainan tu... macam2 ada... dah boleh buka kedai mainan dah pulak.

Tengok lah nanti... apa yang buat....

alif bersama sebahagian kecil dari koleksi mainan.

Hai anakku yang pertama! (nyanyi sikit ikut lagu Dato' M Daud Kilau)

Pagi tadi wish le Happy Birthday masa gerak bangun ... ehhh banyak la pulak alasan.
jaga jer... ada ker dia cakap jangan le buat muka macam tu nanti sampai bila2 pun muka macam tu...
hei... muka macam mana pulak nie... ala muka suka macam tu la... nanti tak boleh ubah dah...
huhhuhu.... naper la pulak tak bleh nie... lain tak bukan mesti kes malas bangun pagi nie... yea

5 Oktober 2012

Pengalaman bersama jiran dan tong sampah?

As salam



Entah apalah yang bermain
di minda dan perasaan kala ini
hingga rasa tidak tenang sekali

Semenjak beberapa hari dan mungkin juga dah dua atau tiga bulan, tetapi baru perasan dalam dua tiga hari.  Kehidupan berjiran dirasakan seperti tidak mengembirakan lagi. 


Adakah kerana pembawa budak atau kerana jiran yang meragam... bukan suami dan anak-anak jer yang meragam bila isteri hamil... huhuhu...


gambar hiasan saja.  kalau nak komen boleh saja.  Silakan!


Dan, cerita tong sampah pula... memang tak boleh masuk langsung.  Masih terasa hati, tetapi jadikan itu semua sebagai terapi diri dan carilah kekuatan peribadi... Janganlah bersedih. 



La Tahzan!

4 Oktober 2012

Kempen Penjimatan Tenaga Elektrik

As salam


Sekarang memang sedang hangat diperkatakan mengenai 'green earth' atau dengan kata lain jimatkan penggunaan elektrik untuk menghijaukan bumi.  Eh! betulkan kenyataan ini jika aye silap.  Yang penting kita semua terlibat dengan Kempen Penjimatan Tenaga Elektrik.

sumber gambar:  blog majalah sains
 
Banyak yang boleh kita lakukan untuk menjimatkan penggunaan tenaga elektrik. Antaranya;

1.  Bagi yang bekerja di pejabat pastikan:
  • suis lampu atau kipas (ada ker) ditutup bila tidak digunakan
  • termasuk juga mesin fotostat dan mesin pemanas air
  • matikan penghawa dingin setelah habis kerja
  • pastikan suhu penghawa dingin adalah sekitar 24 darjah; iaitu suhu standard bagi Malaysia agar kelak tidaklah kita seperti hidup di musim winter.  Takder maknenya winter sonata di Malaysia.
2.  Suri rumah pula:
  • matikan suis pemanas air  setelah air mendidih
  • matikan suis tv, pemain cd setelah tidak digunakan.  Usah sesekali dibiarkan suis dalam mod stand-by kerana bil elektrik tetap berjalan.
  • matikan suis pemanas air di bilik mandi segera...
  • jadilah suri rumah yang pintar dan bijak berjimat cermat.. ewahhh... sebenarnya ini adalah untuk ingatan diri sendiri juga.
  • kurangkan suhu penghawa dingin bilik
  • apa-apa juga boleh dilakukan untuk menjimatkan tenaga elektrik dan menjimatkan duit poket.... bil elektrik dah tinggi sekarang nih!!
3.  Sumber tambahan diperolehi dari e-mail 'berantai'
  • amalkan mematikan suis-suis lampu, penyaman udara, komputer, laptop, printer, mesin faks, mesin fotostat, mesin pemanas air, tv, radio dan lain-lain peralatan elektrik bila sudah tidak digunakan atau tiada pengguna.
Ada apa-apa lagi tambahan maklumat sila... kongsi

3 Oktober 2012

Wordless Wednesday: Bunga Putih tu namanya apa?

As salam


Tiada bau, warna putih bersih

sejenis tumbuhan paya

Pokoknya ada ranting untuk bunga

Apa namanya?

2 Oktober 2012

Meraikan tetamu

As salam

Kehadiran tetamu memang tak kira waktu.  Tanpa kita jangka tetamu akan datang ke rumah kita walaupun bukan pada hari Rumah Terbuka.  Tetapi bukankah adat kita orang Melayu, kehadiran tetamu harus diraikan tak kira masa.  Cuma bila dah jadi tetamu pandai-pandailah bahagi masa nak pergi rumah orang, jangan ikut suka hingga mengganggu masa dan hak peribadi orang yang di kunjungi.




Tidak berhasrat nak menghalau tetamu atau tidak bagi orang datang rumah. Jangan pula lepas ni, langsung tiada orang datang berkunjung ke rumah.  Tetamu yang hadir ke rumah kita adakalanya membawa rezeki dan tuah. Tak baik baik bermasam muka ketika tetamu datang ke rumah.  Raikan tetamu, sembunyikan rasa yang terbuku.  Senyumlah, bahagiakan tetamu.



 
 
Walau dalam apa juga keadaan kehadiran tetamu hendaklah diberi makan dan minum walau sekadar biskut tawar dan teh o 'bujang'.  Jangan dibiarkan tetamu itu kekeringan dan tidak dihiraukan.  Meraikan tetamu itu kan sunnah nabi.
 
 

 
 
Eh!  korang perasan tak, sepanjang aye berceloteh tadi dua 'ekor' tetamu cilik ini sering berkeliaran di atas hingga ke sini. 
 
Sebenarnya 'mereka' adalah mainan anak-anak yang baru dibeli.  Bermata biru tu kucing milik Dina Huda dan bermata merah pula arnab milik Inas Insyirah.  Pergerakan 'mereka' menggunakan bateri.  Tak tidur lah tuan mereka malam tu kerana asyik dok mengejar 'tetamu cilik' ni.  Hinggalah bateri dah lemah dan 'tetamu' mereka pun dah tak larat nak bergerak barulah dua beradik tu tertidur dan tidur pun peluk arnab dan kucing tu.

Itulah anak-anak kan...

Erk!  nak sambung sikit lagi, jangan pula korang andaikan tetamu tu macam arnab dan kucing kat atas neh... tak baik tau.  Tetamu tu tetaplah tetamu dan mainan kat atas tu tiada kaitan langsung dengan tetamu kat rumah nie...


'suka duka pentas dunia'


1 Oktober 2012

Basikal Baru Inas Insyirah

As salam



Papaku pulang dari kota
Papaku belikan basikal
Basikal kecil warna biru
Bolehku bawa jalan-jalan

Heh! berterabur penutup barisnya....



Inas Insyirah dapat basikal baru.  Apa dia kesah dengan lagu ciplak umminya.  Tak kesahpun berapa harganya janji dia dapat basikal baru. 

Jenuh jugaklah ummi dan ayah pusing keliling Bandar Seri Iskandar untuk dapatkan basikal yang diidamkan anak kecilnya ini.  Akhirnya jumpa juga di Mommy & Baby Boutique di Bandar U.  Dah jumpa pada mulanya tapi buat tak kesah jer tapi tak sangka pula dah jadi rezeki kami nak beli basikal tu.  Siap ada lagi lagi.  Makanya tersenyum simpullah anak kecilnya itu.  Inilah antara pengorbanan ummi dan ayah untuk anak-anak asalkan anaknya bahagia, apa saja sanggup dicarikan.  Ceritanya macamlah harganya ribu riban...

Bukan senang sebenarnya nak dapatkan pose Inas pandang kamera.  Sekarang agak sukar sikit, tetapi bila dah dapat basikal baru... senang jer.



Dah ceritakan ayahnya memang tak berapa gemar gambarnya dipopularkan di blog umi walaupun namanya blog ini ada kaitan dengannya... hahahha.  Tapi kan, dah tersangkut juga beberapa keping gambar ayahnya kat blog ni... ntah di perasan atau tidak.

Nampak gaya ayah macam nak tolak basikal anak, tapi apasal lak di senseng kaki seluar tu ni bukan kawasan bendang la cik abang oi...

Tak dapat nak cerita banyak la pasal basikal baru ni.  Dah tak pandai pulak nak celoteh panjang lebar.  

Basikal baru warna biru
Dibeli di Bandar U
Ayah dan umi sungguh terharu
Melihat anak senyum selalu


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...