FOLLOWER

31 Disember 2012

Selamat Tahun Baru 2013

As salam,




Selamat Tahun Baru 2013.
Semoga selamat sejahtera hingga ke penghujungnya
Hindari Rasuah dan juga Maksiat serta dadah durjana
2013 pasti datang jua walau tanpa sambutan hebat
Yang pasti kehidupan mesti diteruskan untuk kelangsungan hidup
Semoga diberkati dan dirahmati Ilahi
Tanpa noda dan dosa


Selingan: Hari Orientasi Tahun 1 2013

As salam,


Hai! Saya Muhammad Alif.  Alif bangun awal pagi, bersemangat sekali dengan baju baru, seluar baru, beg baru, kasut baru dan setokin baru.

Hari ini 31 Disember 2012 adalah hari pendaftaran kelas untuk Tahun 1 di SK Iskandar Perdana.  Ada pendaftaran kelas dan sebelum ada ujian untuk menentukan kedudukan kelas.

Nanti kelapangan cerita lagi.  Gambar-gambar sekitar peristiwa hari ini ada pada ayah.  Nanti ummi  muatkan di cerita akan datang bersama celoteh Alif mengenai pengalaman bersekolah betul. 



.

Ketuk pintu sebelum masuk

As salam,


corak tak siap!

Memang dah jadi ada kita sebelum masuk rumah orang atau rumah sendiri pun haruslah beri salam terlebih dahulu.  Begitulah seeloknya diajarkan kepada anak-anak sebelum masuk bilik ibu bapa seharusnya ketuk pintu terlebih dahulu terutama pada 3 waktu utama...

Sebelum masuk bilik bos pun kena ketuk pintu dulu walaupun bos dah nampak (dengan hujung mata sahaja) tetapi buat-buat tak nampak.  Ketuk pintu sebagai tanda hormat walaupun bos selalu marah (kerana kerja tak sempurna atau tak siap dalam tempoh).  Bukan apa-apa tujuannya bagi memberikan masa kepada bos untuk bertenang selain dari itu kita juga dapat izin untuk masuk bilik bos.

Berkenaan solat istikharah pula, berikut adalah petikan yang biasa diletakkan di blog sini.  Dah jemu yer... lantak lah... kalau jemu maknanya korang dah selalu baca dan dah faham.  Kalau tidak buat apa jemu.

Solat istikharah biasanya dilaksanakan bila kita berhadapan dengan pilihan yang kita sendiri tidak tahu nak pilih mana satu.  Selain dari itu dengan melaksanakan solat istikharah kita akan lebih yakin membuat pilihan.

Diantara hikmah didahulukannya pelaksanaan shalat sunnah istikharah sebelum kita memanjatkan doa istikharah adalah karena sebelum kita dapat masuk menghadap seorang raja untuk mengajukan permohonan kita kepadanya secara langsung di dalam istananya, kita harus mengetuk pintu kerajaannya terlebih dulu agar pintu istana raja tersebut terbuka untuk kita sehingga kita dapat masuk ke dalamnya.  (Ibnu Abi Jamrah)


.

30 Disember 2012

Anak ditinggal di taman permainan

As salam,


Anak-anak sesungguhnya memerlukan sepenuh perhatian dari ibu dan bapa.  Mereka memang kelihatannya tidak mengerti mengapa mereka ditinggalkan oleh ibu bapa.  Terutamanya setiap pagi 5 hari seminggu mereka akan ditinggalkan sama ada di rumah pengasuh, TASKA atau di rumah bersama bibik.  Anak kecil akan menangis kerana ditinggalkan.

Tetapi AWAS!  Sebagai ibu bapa jangan mudah terpengaruh dengan desakan dan tangisan oleh anak kecil.  Kerana mereka kadang kelihatannya seperti sengaja menduga kita kononnya dengan menangis... kita tidak akan meninggalkan mereka.

Sungguh benar sekali... naluri ibu mana tidak terusik bila melihat anak kecil menangis merengek tatkala kita melangkah meninggalkan mereka.  Tetapi hidup mesti diteruskan... kerja sedang menunggu ... pandai-pandailah memujuk dan jangan sampai kita yang termakan pujuk rayu mereka pula...


Sebenarnya nak ceritakan perihal bayi ini (huh... belum 2 tahun lagi tu... kira bayi lah...)  Bila nampaknya taman permainan tak kira di mana jua atau pada bila masa... panas atau hujan, malam atau gelap... meronta-ronta nak main sana... ohh sesekali tidak dibiarkan atau ditinggalkan dia bermain sendirian.  Harus sentiasa waspada, banyak mata memandangnya.

Tetapi, petang tadi dia ditinggalkan bukan sendirian tetapi bersama kakaknya dan pengasuhnya.  Dia ditinggalkan kerana urusan adiknya.  Memang tidak boleh bawa bersama.  Andai di bawa bersama pasti kecoh rumah orang... tunggu dia besar sikit baru boleh dibawa ke majlis keramaian.

Boleh tak?  nak berhenti sini dulu... lain masa sambung cerita lain pulak...

.

Memang awak kejam!

As salam,





Melihat bintang di langit umpama satu mimpi yang terindah.  Memang sukar untuk melihat bentuk bintang dengan mata kasar.  sekadar simbolik sahaja boleh lah...

Memang dah kering idea nie...

"Di antara bentuk kedzaliman seseorang terhadap saudaranya adalah apabila ia menyebutkan keburukan yang ia ketahui dari saudaranya dan menyembunyikan kebaikan-kebaikannya." 
(Ibnu Sirin)

29 Disember 2012

Ada Apa Dengan Tahun 2013

As salam,


Masih terlalu awalkah untuk bercerita mengenai sesuatu yang bakal berlaku pada tahun 2013?  Sudah tentu tidak.  Di mana-mana sahaja di kedai buku telah pun ada kalendar 2013 seperti kalendar meja, planner, management diary, diari muslimah dan yang paling popular adalah kalendar kuda.

Pada tahun 2013, anak pertama baru masuk darjah satu, anak kedua berusia 6 tahun dan akan sambung lagi sesi pengajian di PASTI, anak ketiga pula baru mencecah umur 2 tahun dan anak ke-4 pula akan berusia 1 tahun.

Pada tahun itu juga rumah baru akan siap, Insaa Allah.  Pada asalnya dijangka siap pada hujung tahun 2012 iaitu bulan sekarang (Disember).  Seperti biasa kita mampu merancang Tuhan yang menentukan.  Ada hikmah yang kita tidak ketahui.  Lambat siap bermakna lambatlah potong gaji bermakna juga sempat lagi kumpul duit.

Semoga perancangan dan tekad 2013 terlaksana.


Kepulangan yang dinanti

As salam,



Pintu pagar itu haruslah sentiasa ditutup, paling tidak dikunci untuk keselamatan penghuni di dalam rumah terutama anak-anak.  Memang menjadi pantang mereka kalau terlihat pintu pagar terbuka terus saja keluar melulu.  Bahaya!

Sementara menunggu ayah pulang dari kerja main dulu di dalam kawasan berpagar bukan di luar sana.

Bila ayah dah pulang sama-sama jerit kuat-kuat ajak ayah naik motor jalan-jalan pusing taman.  Kalau hujan... nan hado atau pun bawa naik kereta.

Itulah aktiviti seharian anak-anak dan juga ayah yang penyayang lagi penyabar.


Bermalasan

As salam,



Agaknya sesuai ke makan bubur biji nangka petang ni... walaupun masih awal, tetapi sebabkan tajuknya bermalasan maka dengan sendirinya keluar juga entry ni... walaupun sepatutnya bukan sekarang.

Betul la... sesekali rasa hilang mood dengan kerenah anak-anak.

Bosan tahap gaban pun ada bila asyik dok terjumpa keywords 'budak lelaki korea' jer...

Kelengkapan sekolah tak habis beli lagi... jom shopping.

No data

As salam,


Tak sempat nak tengok tiba-tiba dah tiada data.  Adakah ianya untuk sementara, sekejap, lama atau selama-lamanya?...Tunggu dan lihat sudah...



Rank di Alexa ... tiada.  No data.  Agak-agak lah kan Rank naik mendadak kot sampai Alexa tak sempat nak letak data.  Heh... kalau rank naik tak per lah... dibuatnya rank jatuh menjunam sampaikan Alexa tak tau nak letak no apa... alfa or infiniti...

apa-apa saja...

Ketetapan dan ketentuan

As salam,





 
Sesungguhnya Allah telah menetapkan kematian, sakit dan sehat (bagi setiap hamba-Nya). Barang siapa mendustakan takdir maka sesungguhnya ia telah mendustakan al-Qur'an. Dan barang siapa mendustakan al-Qur'an, maka sesungguhnya ia telah mendustakan Allah.
(al-Hasan, saat menjelang kematiannya)
 
 
 
 

28 Disember 2012

Buku Terakhir 2012

As salam,


Berbaki 3 hari lagi menjelang berakhirnya tahun 2012 Masehi.  Tahun 2013 sudah mendekat.

Banyak sudah entry terakhir untuk tahun 2012.  Antaranya Rabu terakhir, Jumaat terakhir termasuk juga Solat Jumaat Terakhir Tahun 2012.  Pendek kata semuanya terakhir.  Semoga ia juga tidaklah memberik maksud bahawa entry yang tertulis adalah yang terakhir....

Sambil jalan-jalan cari makan dan shoping terakhir (ada jugak) sempat lah juga merembat 2 buah buku.  Kiranya buku terakhir untuk tahun 2012.  Dengan baki 3 hari lagi entahlah kalau sempatpun mungkin la beli juga majalah Nur Januari 2013 ... ada lagi tu.

 

Novel terakhir tahun 2012 bukan novel cinta tetapi sebuah novel Tauhid, Sebarkan Cintamu karya Fatimah Syarha Mohd Noordin.  Belum habis baca lagi malahan bab pertama juga belum habis lagi.  Insya Allah akan dihabiskan menjelang Januari 2013.  Jenuh juga nak ambil masa.  Buat masa ni, masa yang ada hanyalah waktu malam baca sambil menunggu Muhammad Abid tidur. 

 

Lagi satu buku pengubat hati, Pesona Solat Tahajud karya Muhammad Salleh Ph.D.  Buku ini dibeli sebagai ganti kepada buku bergenre sama yang telah hilang dalam simpanan. Buku terdahulu dengan tajuk yang hampir sama dibeli bersama puan bos sebelum bersalin.  Hajat hati nak baca dan khatamkan masa cuti bersalin tetapi tidak sempat maklumlah dengan macam-macam urusan dunia, tak sempat nak habiskan baru habis baca separuh... tiba-tiba tersedar buku tu dah tiada ditempatnya.  Carilah juga... belum jumpa lagi. 

Sementalahan keluar shopping cari peralatan sekolah anak, terjumpa (memang cari buku sebenarnya) buku ni dan buku di atas sana... apa lagi rembatlah... mudah-mudahan sempat dihabiskan juga menjelang Januari 2013 sama ada selepas novel di atas ataupun sebelum itu...

Terjumpa buku Doktor Umum karya Tun Dr. Mahathir... tinggal satu unit sahaja itupun dah tak berapa cantik sebab dah comot sikit dan ada kesan lipatan.  Tak jadi beli, nak tunggu keluar stok baru. 

Hei.... terlambat yer.  Memang lambat tetapi dalam bab buku tiada yang terlambat kan? 

dan... antara senarai azam dan tekad tahun 2013 adalah untuk banyakkan baca buku berbentuk ilmiah atau buku umum.

Semoga azam itu terlaksana dengan jayanya.


"Suka duka pentas dunia"

.

Segmen Eyriqazz : Ada Apa Dengan Nama Blog

As salam,


Tiba-tiba, pada hari Jumaat terakhir bagi tahun 2012 YB teringat ada satu segmen yang belum disertai.  Dan inilah segmen yang dimaksudkan...

Segmen Eyriqazz : Ada Apa Dengan Nama Blog
Mengapa YB mahu Eyriqazz memberi komen mengenai nama blog ini?

Segmen ini bakal menjejaskan menjelaskan nama dan prestasi blog ini kerana YB memberi peluang kepada bro Eyriqazz seorang blogger hebat juga peserta contest iPhone 5 Gadjet Impian untuk memberikan komen dan pendapatnya mengenai nama blog ini iaitu yangbaik dan kaitannya dengan SEO dan lain-lain yang bro Eyriqazz terlintas nak komen.

Mengapa nama blog ini yangbaik? Kerana itulah nama yang terlintas ketika hendak memulakan blog ini setelah mendapat firasat berkaitan beberapa kejadian dan cadangan.


'suka duka pentas dunia'


.

Cahaya Masuk ke Hati

As salam,




Berfikir merupakan cahaya yang masuk ke dalam hati seseorang. Dan apabila seseorang mau berfikir, maka ia akan akan mampu mengambil 'ibrah (pelajaran) dari segala sesuatu (yang ia lihat, dengar, baca, rasa dan alami).

(Ibnu 'Uyainah)



27 Disember 2012

Tidak konsisten punca projek gagal siap dalam tempoh sebenar

As salam,



Gambar di atas bukanlah gambar bagi kerja yang tidak konsisten tetapi gambar bagi memotivasikan diri agar lebih fokus dalam menyiapkan sesuatu tugasan.  Boleh tak?  (Ah hahaha...ayat ni dah terpengaruh dengan cik puan di bilik belakang).

Ini adalah kerana alas meja sisi berkenaan dapat disiapkan dalam tempoh tak sampai 2 minggu untuk 2 set seperti yang dinyatakan terdahulu.


Tidak seperti projek di atas, sehingga kini masih terbengkalai.  Ini adalah kerana sukar mendapatkan bekalan bahan mentah (benang sulam tu tak terjumpa di Seri Iskandar, perlu beli di Seri Manjung atau Batu Gajah). 


Gambar di atas adalah projek kait benang 'bulu kambing' warna putih untuk coffee table.  Projek ini belum lagi tersenarai dalam projek terbengkalai.  Projek ini gagal disiapkan segera kerana kehabisan bahan mentah iaitu benangngya dah habis 5 buku tetapi masih belum cukup.  Agak-agak lagi 3 ketul cukuplah.  Nak siapkannya sekejap saja dan benang pun boleh beli dari kedai di depan sana.  Jika sekiranya projek ini berjaya disiapkan dengan segera.  Memang awesome sangat.

Dalam apa juga yang kita lakukan memang aye sedar (sepenuhnya bukan separa sedar) bahawa sesungguhnya kita memerlukan motivasi diri yang tinggi disamping tidak suka menangguhkan kerja bukan sahaja melibat hobi tetapi juga kerja-kerja di ofis dan juga kerja-kerja rumah yang lain seperti basuh pinggan, lipat kain, gosok kain dan seangkatan dengannya.


"suka duka pentas dunia"



Kenapa Berdoa

As salam,




Janganlah kalian meninggalkan doa! Dan jangan sampai perbuatan dosa yang kalian lakukan, menghalangi kalian untuk berdoa kepada Allah, karena sesungguhnya Allah telah mengabulkan permohonan Iblis, padahal ia adalah makhluk yang paling buruk.
(Lihat surat al-Hijr ayat 36 dan 37)
(Sufyan bin 'Uyainah)
Kesimpulan:
Sentiasa berdoa dengan doa atau perkataan yang baik-baik. 
Apa saja permintaan atau doa kita Insya Allah akan dikabulkan sama ada cepat atau lambat.
Jangan berputus asa andainya apa yang didoakan tidak nampak hasilnya sekarang.
.

26 Disember 2012

Senarai semak keperluan persekolahan anak pertama Tahun 2012

As salam,

sedang merancang untuk persekolahan 2013

Sebagai persiapan untuk persekolahan anak-anak dan untuk rujukan masa akan datang oleh anak-anak atau umi dan ayah. 

Bukan kerana sayang wang ringgit tetapi sebagai peringatan untuk pendidikan anak-anak agar menjadi insan yang berpendidikan dengan ilmu yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat serta komuniti.

 1.    Set alatulis
  • Beg pensil atau Kotak pensil
  • Pensil, pemadam, pengasah pensil, Pembaris
  • Pen tidak perlu lagi kerana baru darjah satu
  • Warna Pensil, 24 batang
  • Crayon jika perlu tetapi boleh disediakan sebagai persediaan.  Warna Magic dan warna air tidak perlu lagi melainkan diminta oleh cikgu
  • Buku tulis dan buku rujukan lain mengikut senarai yang dibekalkan pihak sekolah perlu beli lebih awal mengikut tarikh yang dinyatakan atau boleh juga dibeli pada hari pendaftaran.  Semoga pihak sekolah menyediakan jumlah yang mencukupi dan tidak kehabisan stok.


2.     Beg Sekolah
  • Tidak mahu beg yang ada gambar kartun
  • Beg haruslah tahan lasak untuk paling tidak pengunaan untuk setahun jika lebih lama lagi bagus.  Beg beroda?  Tidak pasti lagi sama ada sekarang ni pelajar darjah satu dibekalkan dengan buku yang banyak dan berat.  Beg semasa belajar di PASTI dulu ada lagi dan masih elok tetapi perlu dilap sikit kerana dah berhabuk dan buang sedikit kotoran degil.

3.     Pakaian sekolah
  • 2 pasang untuk permulaan.  Baju putih lengan pendek dan seluar panjang warna biru gelap
  • 1 pasang pakaian sukan.  1 helai Baju-T (berkolar atau leher bulat terpulang) dan 1 helai seluar track untuk pendidikan jasmani.
  • 1 pasang baju melayu putih berserta songkok dan sampin hijau untuk sekolah agama rakyat (sekolah petang)
  • 2 pasang sekolah warna putih.  Sebagai permulaan beli saja jenis sarung (tanpa tali) bagi melancarkan suasana pagi agar tidak kelam kabut.
  • 3 pasang setokin atau sarung kaki putih

4.     Kenderaan/Pengangkutan pergi dan balik sekolah
  • Lebih jimat dan mudah pergi sekolah ayah hantar, balik dengan kenderaan yang telah ditempah.
  • Perlu simpan nombor telefon pemilik kenderaan berkenaan.

5.     Yuran sekolah
  • Sudahpun dimansuhkan.  Jangan nak cari pasal.

6.     Keperluan semasa pendaftaran (Darjah Satu sahaja)
  • Sijil lahir asal murid dan salinan mencukupi
  • Salinan kad pengenalan ibu dan bapa
  • Gambar murid saiz passport 5 keping
  • Salinan slip gaji ibu dan bapa
  • Borang maklumat murid
  • Borang Kad rekod persekolahan
  • Rekod imunisasi (kad putih rekod rawatan dan lawatan ke KKIA) – harus simpan di tempat selamat sejak dari diwujudkan

7.     Hal-hal lain
  • Bekas air minum.  Perlu beli baru atau guna sahaja botol air mineral lebih selamat dan mudah.  Bukan kedekut tetapi untuk lebih jimat.
  • Dan... jika ada tambahan nanti tambah kemudian

Semoga anak-anak dapat belajar dengan selesa dan dapat memberikan sepenuh perhatian terhadap pengajaran oleh guru.

Selamat maju jaya!

'suka duka pentas dunia'


 


Wordless Wednesday : Rabu Terakhir, 2012 Tahun Yang Cantik

As salam,



Rezeki waktu pagi

As salam,



Mengapa waktu pagi?  Kerana pada waktu pagi biasanya kita lebih cergas dan bersemangat untuk bekerja dan lebih yakin.


"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari" 
(Diriwayatkan al-Baihaqi)

25 Disember 2012

CPUV terkini

As salam,



CPUV (Cost-Per-Unique-Visit) sehingga 25 Disember 2012:
  1. Tourism Australia mulai (8 November 2012) - jom melancung atau melanjutkan pengajian ke Australia, balik nanti bawa balik Correlle banyak-banyak, dengar khabar harganya murah di Australia sebab mugnya buatan China bukan dari Amerika.
  2. Standard Charted (mulai 21 November 2012) -  jom menyimpan untuk masa depan dan jaminan pendidikan anak-anak.
  3. Maxis Roaming (mulai 26 November 2012) - guna Maxis wireless broadband dengan kadar mulai RM48.00 sebulan.
  4. Pusat Pungutan Zakat (mulai 1 Disember 2012) -  sudahkan anda menunaikan tanggungjawab berzakat.
Nampaknya semua CPUV berkenaan agak lama juga bertapak di sini mudah-mudah akan lebih lama lagi dan lebih baik lagi jika dapat bertambah dan beranak-pinak.

Terima kasih Nuffnang.

'suka duka pentas dunia'


Bosan bila blog sepi

As salam,



Bosan dengan blog?  Kenapa pula nak bosan. Blog kan tempat untuk mencari ketenangan.  Tajuk kat atas memang tak berapa sesuai sebab hari ni kan hari cuti.  Cuti umum pulak tu... seperti lazimnya pada hari cuti macam ni kebanyakan orang akan berehat bersama keluarga dan jarang-jarang sangat yang online ...

Walaupun hari ini sehari saja cuti umum tetapi sejak dari semalam (Isnin) dan hari Jumaat juga dah ramai yang mula cuti, ada yang nak menghabiskan cuti dan tak kurang juga yang ambil kesempatan untuk membeli kelengkapan dan peralatan persekolahan anak-anak.  Dah macam cuti nak raya pulak... ofis pun lengang jer...

Bukan sahaja ofis yang sunyi sepi... blog pun sunyi jugak.  Tapi itu cerita untuk cuti hujung minggu lepas dan harapnya bukanlah untuk cuti akan datang....

Entahlah... sambil mengadap anak-anak melayan makan minum tengahari (ayahnye yang layan).  Umi pulak dok sebok ngan blog....

Mereka okey jer bila ada ayah semuanya okey....




Suara anak ibu

As salam,





Diceritakan bahwa pernah suatu hari, Ibnu 'Aun al-Muzani dipanggil oleh ibunya, maka ia pun menjawabnya dengan suara yang lebih keras dari suara ibunya agar dapat didengar oleh sang ibu. Tak beberapa lama kemudian, Ibnu 'Aun tersadar atas apa yang baru saja ia lakukan. Ia pun menyesalinya dan segera memerdekakan dua orang budak yang ia miliki.

()
 
Kesimpulan:
Sungguh kadang-kadang tidak sengaja tertinggi suara dengan Ibu.  Mudah-mudahan ibu tidak tersinggung.  Tinggi suara bukan kerana marah atau tidak suka tetapi supaya ibu dapat dengar dengan jelas.
 
Sebagai Ibu, kita juga kadang-kadang mungkin juga akan terasa hati dengan sikap anak-anak.  Itulah kita manusia biasa. 
 
Semoga anak-anak menjadi insan yang berguna dan diberkati Allah dunia dan akhirat.

24 Disember 2012

Sediakan duit syiling secukupnya

As salam,


gambar atas diedit semula.  sumber gambar tidak diketahui.

Sebagai pelanggan kita memang biasa berurusan dengan mana-mana kaunter perkhidmatan atau kaunter jualan.  Sudah tentu dan lazimnya di mana-mana kaunter kita akan diminta menyediakan duit syiling mencukupi bagi menjelaskan bayaran tertentu terutama kaunter perkhidmatan seperti kaunter hasil di Pejabat  Tanah dan Daerah.

Dalam hal-hal tertentu kita amat memahami kaunter perkhidmatan memang tidak mempunyai sumber bagi mengeluarkan wang kecil atau duit syiling. Berbeza pula dengan kaunter jualan seperti di kedai-kedai makan atau pasaraya yang mana kita mungkin semua faham bahawa pihak pengurusannya akan menyediakan duit pecah atau duit tukar yang secukupnya.


sumber gambar:  denaihati.com (duit raya 2012)

Apabila berada di pasaraya terutama pasaraya besar (toot.... tak perlu sebut sendiri mau ingat la) bila tiba masa nak bayar cashier akan tanya kita puan atau kakak ada duit dua posen atau lima sen, atau seringgit atau lima posen.  Hmmm... memang tak berapa gemar lah dengan situasi ni... terpaksa pula nak buka semula purse dan belek-belek cari duit syiling yang tersepit.

Memanglah bukan niat kita sengaja bagi duit besar untuk beli barang berharga kecil.  Tetapi bagaimana kalau duit kecil yang ada pada kita memang tak cukup...

Bukan isu besar pun dan tak adalah susah mana nak keluarkan duit kecil tu.  Saja nak buat cerita.  Pernah sekali makan nasi kerabu di booth kat RTC Gopeng.  Harganya RM4.50.  Bagi duit bukannya sampai RM50.00 tetapi RM5.00 itupun nak minta duit syiling 50 posen.  Jenuh jugaklah korek sana sini... cukup2 jer... hai..cam ni lah selalunya

Duit tukar tu bukankah sepatutnya disediakan lebih awal oleh pihak penjual supaya tidak mendatangkan kesulitan kepada pelanggannya...

Tetapi memang ada pelanggan yang melampau pun... saja-saja nak 'pecahkan' duit yang besar, beli air mineral baru RM1.20 (kat RTC Gopeng ler di tempat lain tak tau ler)  bagi duit sampai seratus hinggit... mana cashier tu tak hangin.

Sudah-sudah lah... bukan nak menuding jari kepada sesiapa, kita sendiri yang perlu beringat.  Sediakan duit syiling secukupnya setiap masa.

.... Bila penjual tiada duit tukar kita juga yang susah...

'suka duka pentas dunia'

.

Anugerah dari yang dicintai

As salam,




Apabila Anda berharap agar Allah senantiasa menganugerahkan kepada Anda apa-apa yang Anda cintai dan sukai maka hendaklah Anda senantiasa menjaga dan melaksanakan apa-apa yang dicintai dan disukai oleh Allah.
(Salah seorang ahli hikmah)
 
Kesimpulan:
Dalam setiap detik hidup ini apa yang sering diharapkan adalah menerima anugerah dari yang tersayang. 
Walaupun sesekali terleka dan alpa untuk menjaga apa yang disukai. 
Biarpun begitu bukan menjadi sesuatu yang sukar untuk melaksanakan suruhanNya dengan hadirnya kekuatan semangat dan tekad yang jitu.

23 Disember 2012

Segmen Review Sesama Blogger

As salam,




Masih sempat lagi untuk sertai Segmen Review Sesama Blogger anjuran puanbee.com ... last minit baru dapat info dari blog ciklaili.com.

alamak... kena ada pengenalan blog pulak... okeylah aye salin sebahagiannya dari catatan INI semoga boleh diterima.  Kalau tulis semula nanti jadi lain pulak jalan cerita... kan dah bercanggah pulak... sat kata lain sat lagi kata lain pulak.

1.  Mengenai blog ini (yangbaik)

Selain daripada kisah kehidupan sendiri, kekosongan cerita di blog ini turut diisi dengan mutiara kata, kehidupan insan dan makhluk sekitar (flora dan fauna) serta giveaway dan contest.  Sesekali ada juga tercatat di sini cerita berkaitan pendapat, pandangan dan kritikan yangbaik terhadap sesuatu isu dan juga perasaan mengenai sesuatu kejadian yang lazimnya dalam keadaan tertentu masa, tempat dan nama dirahsiakan (untuk tidak mengaibkan).


Blog ini sesekali akan menceritakan kisah anak-anak seramai 4 orang berumur 3 bulan, 2 tahun, 6 tahun dan 7 tahun (umur anak2 pada tahun 2013).

Nak dedahkan UV/PV?  Oh tidak! Bukan tidak mahu tetapi segan sangatlah dengan puan bee. UV/PV blog ni nak kata rendah tu tidaklah sangat sesekali tu tinggi sikit jer cuma belum lagi mencecah angka 1k.

2.  Mengenai blog puanbee.com

Aye baru saja mengenali dengan lebih dekat blog ini.  Sebelum ini biasanya cuma singgah sekali lalu bak sekilas ikan di air tenang jer.  Tak banyak yang dapat diperkatakan ianya memang terbaik kerana nampaknya banyak info dan aye suka.


3.  Mengenai lensablogger.com


Baru juga menjumpainya... aduh... sungguhlah aye ni ketinggalan.  Susunan menarik dan kemas serta tersusun serta disulami dengan kisah-kisah artis dan juga isu-isu semasa.


Maaf lah tak dapat nak komen panjang lebar.  Belum lagi kenal sepenuhnya.  Bak kata artis Malaysia sekarang "Baru nak mengenal hati budi" dan mendalami apa yang terkandung di dalamnya... ayat skema kan?...

Cukup dulu kot... hari dah larut malam nie... esok nak kerja pulak... 




Sebelum tu diucapkan selamat maju jaya kepada puanbee.com semoga impiannya untuk memperolehi iPhone 5 tercapai.  Good luck!


" Segmen review sesama blogger ini di anjurkan oleh Puanbee.com dan kerjasama antara Lensablogger.com  , Pondokkecil.com ,  Servis Tempahan Design  ,Anarm.net  , PaPaMifz.com , Ciklaili.com  ”




Lawatan ke Mydin dan Agro Mall di RTC Gopeng

Lawatan ke Mydin dan Agro Mall di RTC Gopeng


Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ini adalah gambaran di dalam salah satu blok bangunan di RTC Gopeng.  Dirakam ketika Karnival Pengajian Tinggi anjuran KPT pada 16 - 19 Februari 2012.  Sungguh banyak kejadian yang tersembunyi di sebalik karnival berkenaan.  Tak kiralah kepada penulis ini ataupun pengunjungnya.

Itu dulu.  Sekarang ni pemandangannya sudah berubah.  Kerana telah dijadikan Pasaraya Mydin.  Memang jauh berbeza di dalamnya.  Manakan tidak dahulu ia adalah ruang pameran semata-mata sekarang ni dah penuh dengan keperluan harian milik Pasaraya Mydin.  


Terdapat juga booth-booth kecil milik peniaga di luar pasaraya tetapi masih lagi bawah satu bumbung.  Rasanya aye tak perlulah nak promote sangat pasal Pasaraya Mydin ni... sebabnya memang dah ramai pengunjung.  Sebesar-besar tempat letak kereta kat RTC tu memang sentiasa penuh.

Berkenaan dengan harga ... kalau dalam pasaraya Mydin tu memang lah semua orang dah tahu harganya macam mana... harga biasa bagi pasaraya borong.  Tetapi harga bagi barang yang dijual di booth rasanya macam mahal sikit... mungkin sebab sewa booth yang tinggi hingga mempengaruhi harga.

Eh.. bercerita panjang lebar ni... mana gambarnya?  Takder... memang tak nak tangkap gambar kat situ, tak nampak lokasi yang berkenan di hati (yang sebenarnya segan nak keluarkan handphone... aye guna handpone jer untuk tangkap gambar sedangkan orang lain siap bawa Canon DSLR lagi... huhuhu...)

Buat masa ini itulah dulu cerita hujung minggu ini di Pasaraya Mydin RTC Gopeng.  

Esok dah nak kerja, baby Abid ni... asyik merengek jer...sabar lah juga



Segera kembali jangan lari

As salam,




Mukmin sejati bukanlah mukmin yang tidak pernah bermaksiat kepada Allah.
Akan tetapi, mukmin sejati adalah mukmin yang apabila bermaksiat kepada Allah maka ia bersegera untuk kembali dan bertaubat kepada-Nya.
(Sebagian Ahli Hikmah)
 
 
Kesimpulan:
Sebagai manusia biasa kita tidak lari dari melakukan kesilapan. 
Namun setiap kali berlakunya kesilapan seharusnya kita segera kembali ke jalan yang benar dan perbetulkan kesilapan yang mungkin tidak disengajakan.

22 Disember 2012

Hak orang lain dan hal lain

As salam,





Sesungguhnya orang yang paling dermawan di dunia ini adalah orang yang menunaikan hak-hak Allah walaupun orang lain melihatnya sebagai orang yang kikir dalam hal lain. Dan sesungguhnya orang yang paling kikir di dunia ini adalah orang yang kikir untuk menunaikan hak-hak Allah walaupun orang lain melihatnya sebagai orang yang dermawan dalam hal lain.

(Wahab bin Munabbih)

SELAMAT BERHUJUNG MINGGU

21 Disember 2012

Bloglist Setahun Dari ciklaili.com

As salam,


Tidak mudah untuk masuk dalam bloglist blogger hebat seperti Cik Laili.  Tambahan pula dengan jumlah trafik yang masuk ke blognya melebihi 5k setiap hari.  Sudah tentu pengunjung yang begitu bersemangat mahu dapatkan maklumat berkaitan beberapa panduan seperti Panduan Pelajar, Guru dan Ibu Bapa serta Panduan Kehamilan dan banyak lagi. 


Sungguh bertuah sekali kerana mulai 1 Disember 2012, Cik Laili berbesar hati untuk membuka senarai bloglist dan ia akan kekal di blog ini selama setahun (hingga 31 Disember 2013).  Tujuan bloglist ini dibuka adalah untuk memberi peluang promosi blog di blog ciklaili.com disamping berkenal-kenalan dengan blogger lain.  Dengan itu jugalah blog yangbaik dengan ini menadah nyiru menyambut baik tujuan murni Cik Laili. 

Ikuti seterusnya catatan bagi memenuhi syarat menyertai Bloglist Setahun Dari ciklaili.com


Blog yangbaik antara lain lebih berkisar kepada kisah suka duka kehidupan seorang blogger wanita yang berstatus ibu kepada 4 orang cahaya mata, seorang isteri dan juga pekerja. Mengapa nama blog yangbaik?  Nama berkenaan dipinjamkan daripada encik suami dan setelah mendapat keizinannya maka termeterailah nama blog yangbaik. 



Di dalam blog ini juga terkandung kisah keluarga terutama anak-anak seramai 4 orang.  Hanya gambar anak-anak yang sering menghias laman blog ini.  Gambar umi dan ayahnya... belum lagi dapat disiarkan sebagai menghormati encik suami yang belum bersedia untuk dikenali.


Selain daripada kisah kehidupan sendiri, kekosongan cerita di blog ini turut diisi dengan mutiara kata, kehidupan insan dan makhluk sekitar (flora dan fauna) serta giveaway dan contest.  Sesekali ada juga tercatat di sini cerita berkaitan pendapat, pandangan dan kritikan yangbaik terhadap sesuatu isu dan juga perasaan mengenai sesuatu kejadian yang lazimnya masa, tempat dan nama dirahsiakan (untuk tidak mengaibkan).



Sungguh bertuah juga dengan lahirnya blog ini secara tidak langsung dapat mengasah bakat dalam bidang penulisan yang sesekali menyimpan monolog spontan berkisar kehidupan insan.


Bab nak bagi cadangan penambahbaikan untuk blog orang terutama ciklaili.com memang tidak berapa disukai.  Maklum sajalah pengalaman dan pengetahuan yangbaik dalam dunia blogging tidaklah hebat malahan tidak setanding blog ciklaili.com.

Walaupun demikian yangbaik ingin mencadagkan ciklaili.com meletakkan arkib catatan.  Ini adalah kerana agak sukar juga menjejaki catatan yang pernah dibuat oleh ciklaili.com melainkan apa yang tercatat pada 'Entri Terkini' dan beberapa 'Panduan' yang terletak di sisi.

Akhirnya saya suka dengan entry 7 Tanda Si Kecil Sayangkan Anda.


Maklumat Tambahan:

ciklaili.com adalah salah seorang penaja “My Happy Moments Contestanjuran eyriqazz.com

Lepas ni nak buat entry untuk  “My Happy Moments Contest“.  Nak cari idea baru pula.

Perumpamaan Hati Manusia

As salam,




Hati manusia itu ada tiga macam :
(1) Hati laksana gunung yang tidak bisa disingkirkan oleh apa pun;
(2) Hati laksana pohon kurma yang memiliki batang pohon yang kokoh tetapi angin membuatnya melambai-lambai; dan
(3) Hati laksana laksana bulu yang condong bersama angin ke kanan dan ke kiri.
(Sirri as-Saqthi)


Kesimpulan:
Jaga dan pelihara hati kita dari titik hitam  agar tidak merebak hingga membuahkan barah yang parah dan payah dipulihkan.

Sebelum terlambat sentiasa periksa hati kita iaitu dengan bermuhasabah dan memeriksa kesilapan dan kesalahan yang telah kita lakukan pada hari ini...

20 Disember 2012

Mari mengenal nombor | 20122012

As salam,



Hari ini... meh kita bermain dengan nombor.  Harap maklum yer ... gambar di atas itu sekadar hiasan dan tiada kaitan dengan 20122012.  Mengkala kome nak kaitkan juga.. aye tak mampu ler nak cakap apa-apa kat sini...

Untuk mengenal lebih dekat lagi hari ini adalah hari Khamis 20 Disember 2012 bersamaan 6 Safar 1434.  Eh korang perasan ke tidak ngan tarikh nie?  Ker korang dah jemu bermain dengan nombor... tak jumpa lagi mana-mana blog yang menulis berkenaan nombor 20122012.  Haa... kalau ada meh cepat mengaku...

Bukan apa release tensiond an stress sat... Dah tengahari baru dapat nak update blog nih.... maklum lah tadi kan masa kerja... tapi sat lagi lepas solat nak sambung kerja semula...makan tengahari pun kat meja sendiri jer... tutup pintu ... jangan bagi ada orang ganggu... ada apa-apa urusan nun.... kat kaunter sana... maaf yer...

'suka duka pentas dunia'

Paling Lama Bersedih

As salam,




Aku belum pernah melihat orang yang paling lama bersedih daripada al-Hasan. Ia berkata, kita tertawa, sementara bisa jadi Allah yang telah melihat amal-amal yang telah kita perbuat berfirman, 'Aku tidak mau menerima amal-amal kalian sedikitpun.'
 
(Yunus bin 'Ubaid)
 
 
Kesimpulan:
Mampukah kita bersedih atau berdukacita atas amalan-amalan yang mampu kita lakukan. 

19 Disember 2012

Wordless Wednesday: Daim In The House

As salam,



Antara Ujian dan Fitnah

As salam,




  1. Barangsiapa melihat kebaikan-kebaikan dirinya sendiri, maka ia akan diuji dengan melihat keburukan-keburukan orang lain. 
  2. Dan Barangsiapa melihat keburukan-keburukan dirinya sendiri, maka ia akan selamat dari melihat keburukan-keburukan orang lain. 
  3. Dan barangsiapa menyangka bahwa seorang saudaranya muslim sedang ditimpa fitnah, maka sesungguhnya dirinya sendirilah yang sedang ditimpa fitnah.
(Mahfudh bin Mahmud)

18 Disember 2012

Pengambilan Pelajar Lepasan SPM ke INTEC Education College, Kemasukan Januari 2013

As salam,


Dimaklumkan bahawa International Education College (INTEC) UiTM Kampus Seksyen 17 telah membuka pengambilan pelajar tajaan persendirian sesi Januari 2013. Oleh itu pihak INTEC ingin mempelawa kepada calon-calon lepasan SPM yang memenuhi syarat kemasukan untuk memohon program-program yang ditawarkan. Maklumat tentang program yang ditawarkan dan syarat kemasukan adalah seperti di bawah:
Bidang Tawaran

Program
: Australian Matriculation Programme (AUSMAT)

Jangka Masa : 11 bulan

Program :
A-Level Programme (A-Level UK, A-Level MEDICINE )
Jangka Masa : 18 bulan

Program :
American Degree Foundation Programme (ADFP)
Jangka Masa : 12 bulan


Program : INTEC Apprentice Programme in Professional Business Accounting (APPBA)
Jangka Masa : 12 bulan

*Syarat Kemasukan


Calon-calon SPM 2012 boleh memohon dengan keputusan peperiksaan percubaan SPM 2012

Bahasa Malaysia : Minimum C
Bahasa Inggeris : Minimum B+
Minimum empat B+ dan satu B dalam subjek-subjek lain.


Bagi program APPBA
Bahasa Inggeris : B+
Matematik : B+
Dan 5A- dalam subjek-subjek lain

Tarikh Tutup Permohonan
1 Januari 2013

*Terbuka hanya untuk pelajar Bumiputera sahaja


Sebarang pertanyaan sila hubungi
Prof. Madya Zurina Mahmood (03-55227062), En. Nordin Sharif (03-55227232) atau emailkan pertanyaan anda ke zurin111@salam.uitm.edu.my atau nordi734@salam.uitm.edu.my.

Untuk memohon sila klik pada pautan ini:
http://intec.uitm.edu.my/component/content/article/294.html

Untuk mengetahui maklumat lanjut mengenai program-program lain sila layari laman sesawang berikut:
http://intec.uitm.edu.my/ 

Dah Mula Perlahan

As salam,


Pokok bunga putih ni dah mati.... kekeringan tidak bersiram sedangkan pokok ni perlukan banyak air.  Nampaknya kena pergi semula ke warung Lesung Batu... minta anak benih...
 
Sebenarnya dunia blog dan yangbaik memang tidak boleh dipisahkan semenjak mula berkenalan pada awal tahun 2008... eh ye ker.. meh nak semak jap... hmmm okey
 
Sehari dua ini dan mungkin juga sebulan dua ini ... eh.. tertinggal pula seminggu dua ni aktiviti berbloging akan semakin berkurangan.  Sekarang ni pun dah mula perlahan sikit aktiviti dah kurang blogwalking, tinggal komen atau tinggal jejak atau join segmen.
 
Nak kata dah kering idea tak juga, tetapi pengurusan masa tidak cekap kerana memberi lebih tumpuan kepada si kecil ku Abid dan keluarga dan kerjaya... malam harus lah tidur awal kerana nanti nak berjaga pula bagi susu kat baby Abid... mata pun dah naik lebam nie...
 
huhu.... cerita apa jer lah dah mula caca marba nie...Awak ! Jangan Berkecil Hati yer?
 
jangan lah korang pening kepala pula...

Pemalu atau Sombong

As salam,

gambar hiasan - koleksi peribadi
 Dalam majalah ini juga banyak ilmu yang boleh dikutip

Ilmu tidak akan bisa didapat oleh orang yang pemalu dan orang yang sombong.


(Abul Aliyah)

17 Disember 2012

Awak | Jangan Berkecil Hati

As salam,


Entah mengapa saya gunakan gambar di atas dan saya bahasakan diri saya dan awak. Pelik?

Memang pelik kerana mungkin juga disebabkan dalam seminggu dua ini saya banyak 'menggedik' di dalam blog ini dan banyak juga saya menerjah ke blog-blog yang terpilih.  Percayalah itu semua atas kehendak saya sendiri dan bukan kerana dipaksa oleh sesiapa.

Tidak pula bermakna awak tidak boleh menjemput saya untuk menyertai awak atau mana-mana blog.  Ini adalah kerana tidak semestinya undangan yang diterima dapat dipenuhi.  Tentu ada kriteria-kriteria tertentu yang berkenan di hati maka dengan sendirinya tangan ini laju sahaja menjadi pengikut atau menyertai mana-mana pertandingan.

Saya harap awak dapat memahami saya dan tidak menuduh saya ini sombong.  Jika ada kelapangan saya akan melawat juga blog awak dari semasa ke semasa.

Buat masa ini berilah saya ruang dan peluang kerana tidak lama lagi saya sibuk dengan kerja saya dan mungkin sudah tidak banyak masa untuk 'menggedik' di sini bersama awak semua.

'suka duka pentas dunia'

Bermula semula

As salam,



Dah agak lama bercuti dan hari ini bermula semula kesibukan di meja ini.  Rindu.... Entah macam mana keadaan meja dan bilik sepanjang peninggalan puannya.

Bila dah lama tinggal kerja selalunya pada hari pertama perasaan agak kelam kabut sikit macam baru mula masuk kerja.  Nak mula dari mana, nak buat macam mana dan yang paling penting teguran... Senyum!!!


Rindu juga dengan tingkap ini dan bunga ini yang tertampal di langsir.  Adakah ia masih disitu atau sudah layu dan bertaburan ... Rindukan kehijauan di luar sana...sesekali terlihat kelibat 'orang muda' melalui jalan di sana dengan gelagatnya dan fesyennya yang tersendiri... hehehe... jaga-jaga ada memerhati... janganlah nak belek muka ke rambut ke atau tudung kat cermin tingkap neh... terkejut aye...


Paling pasti kenderaan ke pejabat.  Hari-hari akan dihantar oleh encik suami... ya betul aye tak pandai memandu kereta... fobia... dah cuba tapi hasilnya kurang memuaskan... banyak sangat halangan so berhenti di tengah jalan... isk isk isk... tu la pasal... memang tak boleh punya ma...


Pasti juga EGO yang tercalar ini akan turut menjadi kenderaan ke pejabat sekali sekala apabila tiba saatnya nanti... Bukan tak suka tetapi semangat ini perlu dipulihkan semula untuk menguji kelajuan dan kepantasannya di jalan raya.

Selamat bertugas!

*p/s:  selepas ini blog ini mungkin akan kesunyian kerana pemiliknya sudah kembali bertugas lantaran masa untuk berbloging juga akan terhad, namun akan cuba sedaya upaya untuk terus berkarya tanpa jemu.

Paling banyak

As salam,


gambar hiasan - koleksi peribadi


Sesuatu yang paling banyak memasukkan orang ke dalam surga adalah taqwa kepada Allah dan akhlaq yang baik.

(HR Tirmidzi)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...