FOLLOWER

31 Disember 2011

Entry Pilihan di hujung tahun 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Memang teruja sungguh di hujung tahun 2011 dan sebagai permulaan kepada penambahbaikan untuk tahun 2012.  Harapan Yangbaik adalah program penambahbaikan ini akan berterusan dan tidak terputus di awal atau pertengahan tahun 2012.

Hari ini Yangbaik hendak berkongsi entry pilihan dari blog yang sering Yangbaik kunjungi pada hari ini dan bukan hari ini sahaja malahan boleh dikatakan setiap kali Yangbaik Online pasti akan ke blog Denaihati.com kerana banyak info baru yang boleh diperolehi.

Entry pilihan pada kali ini adalah berkaitan top 10 blog Malaysia yang menjadi pilihan di Google untuk tahun 2011.

Walaupun blog Denaihati.com sendiri tidak menjadi pilihan Malaysia tetapi blognya tetap menjadi pilihan Yangbaik.

Sekian.

Selamat Datang 2012 | Terima kasih 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Selamat datang 2012
semoga kehadiran 2012 pada kali ini memberi lebih kekuatan dan kejayaan

selamat jalan 2011
semoga cabaran dan rintangan yang dihadapi di tahun 2011 menjadi iktibar dan panduan untuk hidup lebih bererti

terima kasih 2011
di atas pengorbanan dan harapan

2012
datangmu bersana kejayaan untuk dunia dan akhirat

terima kasih.

p/s;  malam ni ada pertunjukan bunga api ke?
Biasanya di pekan Lumut ada, tapi kalau nak pergi sana ke pergi awal-awal supaya tidak tersekat dalam jam...


.

Antara lelaki dan wanita

Assalamulaikum dan selamat sejahtera,


Baju ini memang baju seorang suami
sayang sungguh suaminya kepada isterinya
maka diabadikan kerenah isterinya pada kata-kata di bajunya

apa sebenarnya yang nak diperkatakan adalah berhati-hati bila berkawan
lelaki dan perempuan...
bila berdua-duaanya ... diantaranya tersepit dengan senang hati adalah syaitan
lalu berwaspadalah...
belum masa yang sesuai untuk berdua-duaan tanpa ikatan yang sah
walau hanya sekadar memberi sekuntum bunga
atau juga sekotak coklat
hatta seekor teddy bear

hanya kerana hadiah satu itu bisa merosakkan masa depan
memalukan keluarga dan diri sendiri
maruah diri juga tercalar
sukar sebenarnya memulih semula maruah yang tercalar
sulit juga untuk dimengertikan

mengapa harus berdua-duaan di tempat terang atau nyata
apatah lagi di tempat gelap dan tersembunyi
sabarlah...

semoga mengerti sebahagiannya

inilah rintihan hati yang tersentap lagi...
kerana berita yanhg perit itu...

walahai...

*

30 Disember 2011

Maharaja Lawak Mega 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Persembahan akhir Maharaja Lawak Mega malam ini (30/12/2011), di rangkaian 132, Astro Warna jam 10.00 malam.
Peserta-peserta Maharaja Lawak Mega adalah terdiri daripada kumpulan
  • PIMAI (Sathiya, Imuda dan Mat Over)
  • HIRO (Hamdan, Ilya dan Ropie Cecupak)
  • BOBOI (Afdlin Shauki dan Harun Salim Bachik)
  • ANJE (Achong Sweet Child dan Joey Daud)
  • OSBON (Mr Os dan Abon)
  • BP – Bawal Power (Bob Kuman dan Sobri)
  • RAP (Aziz Kota, Pak Lah Cecupak dan Rama Jangan Ketawa)
  • COMEL (Radhi Khalid dan Bell Ngasri)
  • 3G (Yassin, Didie Alis dan Enot)
  • Adlin Aman Ramli dan Jalil Hamid sebagai peserta solo.

Kumpulan-kumpulan yang mara ke peringkat akhir adalah OSBON, Boboi, Saehu dan Syok.

Hadiah kepada 3 kumpulan yang terbaik adalah:
  1. Tempat ke 3 Wang Tunai RM 150,000 & Trofi Sumbangan Astro
  2. Tempat ke 2 Wang Tunai RM 250,000 & Trofi Sumbangan Astro
  3. Tempat ke 1 Wang Tunai RM 350,000 & Trofi Sumbangan Astro
 Eh... abaikan nombor di depan sekali... sudah tukar la ...
Oleh kerana Yangbaik memang tak pernah tengok siri mana-mana lawak kat ASTRO, makanya memang tak pandai nak review. Sekadar mengisi masa lapang malam ni nak penuhkan ruang kat blog saja.
So... untuk dapatkan keputusan pemenang maharaja lawak mega untuk malam ni boleh terus ke
~~~~~~~~
*Yangbaik cuma kenal peserta saja tetapi tidak pernah kenal secara detail mengenai kumpulan yang mereka serta.

update:
OSBON JUARA!
.

Kezaliman, keburukan dan kebaikan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Diantara bentuk kedzaliman seseorang terhadap saudaranya adalah apabila ia menyebutkan keburukan yang ia ketahui dari saudaranya dan menyembunyikan kebaikan-kebaikannya.  (Ibnu Sirin)

~~~~~~~~~~~~~~

Solat di hari Jumaat terakhir 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Hari ini 30 Disember 2012 bersamaan 4 Safar 1433, hari Jumaat terakhir dalam minggu terakhir untuk tahun 2011.  Selang beberapa hari lagi Insya-Allah dimurahkan rezeki dan diizinkan kita akan melangkah ke tahun 2012 bermula dengan hari Ahad.

Masih belum terlewat untuk perbaiki kesilapan dan kesalahan.  Langkah pertama yang diambil akan memberi seribu erti kepada langkah-langkah seterusnya.

 
“Apabila datang hari Jumaat, maka setiap pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan orang yang hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan orang yang menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian seperti menyembelih seekor sapi, kemudian seperti menyembelih seekor kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam, kemudian seperti orang yang memberikan sedekah sebiji telur”. (HR Muslim)

  - sekian -

Insan waktu subuh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,







Insan Waktu Subuh

29 Disember 2011

Bila malam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Bila malam melabuhkan tirainya maka bertebaran sang kelkatu mahupun kupu-kupu mengejar kerdipan neon.

Maka tiada lagi insan berkeliaran di jalan sana sebuah lorong nan sepi

Hidup ini seumpama perangkap

Sesekali insan itu perlu cekap menilai jejak yang dipasang agak hidup tidak berkalang noda...


*
*
*
*
*
*

saja jer cari nahas buat tajuk entry malam-malam nie,
esok siang tak dapat nak hupdate buat malu jer...
hari dah siang... tajuknya masih juga malam...

...

Ada apa dengan perasaan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Ada apa dengan perasaan?
Perasaan itu subjektif
kerana ia bergantung kepada nilai dan didikan individu
ada orang yang perihatin dengan situasi orang lain
ada orang yang tidak kisah dengan keadaan orang lain
kerana dia tiada perasaan simpati atau belas kasihan
sebaliknya yang ada padanya adalah perasan saja...
perasan bahawa dirinya hebat
kerana dikelilingi orang yang 'hebat'
... perasan jer lebih...




tiada pertikaian lagi
semua orang harus ada perasaan
untuk menunjukkan dan meluahkan rasa yang terbuku di hati
namun perasaan itu harus digunakan di tempat yang sesuai
pada masa yang sesuai
dan sesuai dengan orangnya


akhirnya... siapa pun kita
kita berhak ada perasaan
marah
benci
suka
iri hati
kecil hati
simpati
 juga melankolik

ehhh..


itulah kita
siapa pun yang marah kita semalam
atau yang menyebabkan kita marah
lupakan saja
kerana hari ini dan hari esok
pasti ada lagi orang lain yang lebih suka kita
atau yang simpati dengan kita
atau yang sayangkan kita




>_<


28 Disember 2011

DiGi iPhone 4SURE MOST AFFORDABLE

Assalamualaikum



Why is DiGi’s iPhone 4S plans the most affordable

Digi's iPhone 4S plan the most affordable because it has 3 interesting plan to choose suit to everyone's need.  With no more talk just take a look around.

The Digi's Plan


Compare the Plan


and the FAQ's are here too...

Frequently Asked Questions

Q1.

What's new about the iPhone 4S?
A1.The iPhone 4S is built with 6 new key features:          
  • Siri - Apple's Intelligent Personal Assistant which helps you get things done just by asking
  • Dual-core A5 chip - delivers up to two times more power and up to seven times faster graphics
  • 8MP camera - with all-new optics, advanced colour accuracy and more
  • 1080p HD video-recording - shoot stunning HD videos everywhere you go!
  • iOS 5 - the world's most advanced mobile operating system with 200 new software features
  • iCloud - the easiest way to store and manage all your stuff online
Q2.

Why is iPhone 4S more expensive compare to iPhone 4? Shouldn't it be much cheaper since the design and specification is almost similar to iPhone 4?
A2.The recommended retail price for the iPhone 4S is set by Apple and globally, the iPhone 4S is indeed priced higher as compared to the previous model. In addition to that, the new iPhone 4S is built with a faster processor, camera and SIRI which will give you the best mobile experience.

Q3.I already have an iPhone. Can I just sign up for an iDiGi plan?

A3.

No, iDiGi plans are only exclusive for subscribers who purchase a new iPhone from DiGi.
Q4.
I have just signed up for an iDiGi plan a few weeks ago. Can I upgrade my iPhone 4 to the iPhone 4S?
A4.Dear sir/madam, we are sorry to announce that we will not be selling the iPhone 4S without any contract during launch. Therefore, you are unable to upgrade from iPhone 4 to iPhone 4S.
Q5.
I am still tied to a DiGi contract. Can I buy the iPhone 4S from DiGi at full device price and then activate it using my existing plan?
A5.DiGi is sorry to announce that we will not be selling the iPhone 4S without a contract during launch. We will keep you updated if there is changes to this policy in the future.
Q6.
I am existing iDiGi subscribers. Can I sign up for a new contract to enjoy the special discounts for iPhone 4S?
A6.Yes. Customers will need to pay a termination fee (RM 400) in order to migrate to the new iPhone
4S plan. However, selected iDiGi customers is allowed to have early contract renewal at DiGi Store Online before 28 February 2012.
Q7.I’m currently on the iDiGi rate plan for iPhone. Can I sign-up for supplementary lines?
A7.Yes, up to a maximum of 6 supplementary lines.

Q8.

Can I MNP port-in to an iDiGi rate plan for iPhone?
A8.Yes. You will be given a MNP SIM card. Once you've received the "Welcome SMS" from DiGi, please return to the same DiGi store purchase for your iPhone within 7 days.
Q9.
I have a principal line and supplementary plans with DiGi. If I change the principal line to iDiGi, what happens to my supplementary plans?
A9.Your supplementary lines will still be tagged to you, and their call plan stays the same (no changes). For example, if their current plan allows free calls between principal and supplementary lines (e.g. DG50, DG150), then it will remain free after you have switched to iDiGi.

Q10.
I realized that there is a RM 100 registration fee for iPhone 4S. What is this fee for?
A10.The RM 100 registration fee is a processing fee which we impose to customers when they purchase the iPhone 4S. However, this fee is now waived until further notice.

Q11.
What is the warranty period for iPhone 4S?
A11.The warranty period for your iPhone 4S is 12 months from the date of successful activation. In the event where a device replacement is necessary, you are advised to bring your phone to a DiGi Centre or DiGi Retail Centre for inspection. Please note that you may be charged a minimum amount of RM1,000 if the condition of your iPhone 4S does not comply with DiGi's APPLE Replacement Policy at the point of inspection by our DiGi Tech Specialist, regardless of whether the device is still Under Warranty or Out of Warranty. Please also note that the said amount is subject to change without prior notice.
Q12.
My phone is faulty within 7 days of signing up/purchase. Will I be eligible for a one-to-one swap?
A12.Yes. Any dead-on-arrival or faulty handsets (within 7 days of purchase) is eligible for a one-to-one swap (terms and conditions of this limited warranty applies).

Q13.

How many iPhone 4S models are there for me to choose from?
A13.DiGi will be launching 6 iPhone 4S models during our launch. The iPhone 4S models that DiGi will be selling are:
Model
Colour
BlackWhite
iPhone 4S 64GBYesYes
iPhone 4S 32GBYesYes
iPhone 4S 16GBYesYes

Q14.

Can I choose the colour of my iPhone 4S?
A14.Yes. However, this is subjected to stock availability.

Q15.

What are the credit limits of the iDiGi plans?
A15.Please refer to the table below (as per current Mass/Enterprise plans):
iDiGi PlanCredit Limit (RM)
Above 21 years
Credit Limit (RM)
18-20 years
Credit Limit (RM)
Foreigner
iDiGi 88300300300
iDiGi 138 400 400400
iDiGi 238 700 700700
Q16.
Is there any advance payments required when signing up (with iPhone 4S purchase) for the iDiGi rate plans?
A16.
Payment MethodAdvance Payment
Cash/Credit Card (single swipe)No
Easy Payment Plan (EPP) - 24 months(24 months x rate plan) + 6% service tax
Easy Payment Plan (EPP) - 36 months*(24 months x rate plan) + 6% service tax
* Normal monthly fees is payable to DiGi in addition to installment paid to bank from month 25 onwards (year 3)

Q17.

What are the credit cards allowed for my payment options?
A17.For single swipe credit card transactions:
• You may use any credit card except Diners

For Easy Payment Plan:
• For EPP (24 months) - Maybank, Citibank, Ambank, RHB, Public Bank, HSBC and CIMB
• For EPP (36 months) - Maybank, Citibank, Ambank, RHB and Public Bank
Q18.What do you mean by EPP 36 months?
A18.EPP 36 months refers to the 0% interest free easy payment option that we have. What you will be charged for is: iPhone price + 24 months of advance monthly fee (inclusive of 6% service tax) – all discounts. The total is divided into installment by your credit card bank, to be paid over 36 months, with no interest charged.

Q19.

If I sign up for the EPP 24+12, how much do I need to pay after 24 months?
A19.After 24 months, you will still need to pay your credit card company the monthly installments (as specified by the All-In-One price) for another 12 months. On top of that, DiGi will start billing you the Monthly Fee of your iDiGi call plan (Either RM 88, RM 138 or RM 238).

Q20.

Is there any rebate for auto-billing on the iDiGi packages?
A20.Yes. There will be RM5 rebate per month off from your monthly bill.

Q21.
Can I use my remaining monthly rebate to offset my premature termination fee?
A21.No. Upon termination, the rebate for remaining month will be forfeited immediately.

Q22.

Can I check how much free voice/SMS/MMS units that I have consume?
A22.At the moment, there is no way for you to check for your remaining free units. However, you can access the Online Customer Service portal and view the itemized bill. Usage of free units will appear as zero rated.

Q23.

Can I downgrade my iDiGi call plan without incurring early contract termination fees?
A23.No. Customers are unable to downgrade their iDiGi plan at any point of time. If customers insist of downgrading their iDiGi plan, customers will need to pay the early contract termination penalty.

Q24.
What is the Internet speed that I will be enjoying when I sign up for your iDiGi plans?
A24.Customers on the iDiGi 88/138/238 plans will be enjoying an average likely speed of 700 kbps(D/L) and 200 kbps (U/L).

The badge are here too:


For more information refer here.




Sepohon kurma dan mukmin

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


(sumber gambar:  google.com)

Permisalan seorang mukmin adalah seperti pohon kurma, menyerap (mengambil) yang baik dan menghasilkan yang baik pula.  (Ibnu 'Amr)


.

27 Disember 2011

Jualan Gudang Macaron

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Ada jualan gudang macaron? Huhuhu tak pernah jumpa lagi... nak cari jualan secara online jer... kalau boleh sampai dalam masa 24 jam... boleh?

(semua gambar di atas adalah dipetik dari google.com)



perut tengah lapar nie, terjumpa pula keywords macaron, alamak bertambah mendidik perut neh. dah lah hari ni kafe kat fspu tak buka... mana nak pi cari makan nasib baik la ada nestum 3+1 dalam laci agak-agak boleh kot bertahan sampai petang nei...


alkisahnya entry macaron memang Yangbaik pernah publish kat sini itu pun sebab nak join giveaway anjuran yanmieonline.com,  sayangnya tertewas sebab macaron bukan gajet tetapi ia adalah makanan...laaa ke situ pulak .. sebab tidak terpilih bukan salah entry tetapi belum rezeki lagi kan... sori yer kak yan.

cer tenang lama-lama kat macaron tu... kalo tak meleleh ayor lior saje ler... kome neh...


sekian. entery menyentap tali perut... weiii
.

26 Disember 2011

Jangan tinggalkan

Janganlah kalian meninggalkan doa! Dan jangan sampai perbuatan dosa yang kalian lakukan, menghalangi kalian untuk berdoa kepada Allah, karena sesungguhnya Allah telah mengabulkan permohonan Iblis, padahal ia adalah makhluk yang paling buruk. (Lihat surat al-Hijr ayat 36 dan 37)


(Sufyan bin 'Uyainah)
 
 
.

25 Disember 2011

Impian hidup mendahului segalanya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


(sumber gambar:  google.com, carian:  imej impian)

Impian hidup mendahului segalanya.  Entah mengapa tajuk ini yang dipilih tetapi kata dasar yang ingin diutarakan adalah berkaitan impian.  Seperti gambar di atas, sebut saja impian pasti yang berlegar di ingatan dan minda adalah berkaitan wang ringgit iaitu kekayaan dan kemewahan.  Sehinggakan yang tergambar dalam carian imej di google adalah berkaitan rumah besar dan cantik, kereta mewah dan wang ringgit. 

Sukar juga mendapatkan imej bagi carian impian adalah masjid, mekah atau kaabah atau juga Bank Islam manatah lagi nak jumpa Tabung Haji.  Carian itu sebenarnya tidak habis Yangbaik selusuri tetapi sehingga yang dijumpai ... memang tiada.

Tidak bermaksud di sini Yangbaik hendak menidakkan carian yang pernah terjumpa gambaran Mekah atau mana-mana lokasi bersifat keIslaman seperti di bawah ini.  Memang ada tetapi tidak banyak.



Berbalik kepada tujuan catatan ini, Yangbaik teringat mengenai panggilan telefon yang diterima pada satu hari (dirahsiakan tarikhnya serta pemanggilnya).  Panggilan adalah berkaitan tawaran insuran.  Sungguh menarik tawaran itu dan sempurna sungguh perancangannya dan pelan yang disediakan termasuk sistem bayaran secara Islam seperti yang kita impikan.  Walaupun Yangbaik sendiri terasanya tidak pernah impikan punyai insuran. 

Secara kebetulan semasa panggilan telefon berkenaan diterima situasi kerja Yangbaik tidaklah sibuk atau kelam kabut sangat cuma sedang dalam persediaan dokumen untuk mesyuarat sahaja.  Yangbaik tidak berniat pula nak menyusahkan pemanggil itu dengan membiarkan dia menjelaskan segalanya tetapi ingin mengetahui lebih lanjut mengenai tawaran yang disediakan dan jika sesuai boleh turut serta. 

Terasa sungguh beruntung menjadi orang yang terpilih di antara jutaan rakyat Malaysia.  Namun hanya satu Yangbaik tidak dapat ikuti bagi memenuhi perjanjian itu adalah kerana sebelum sesuatu perjanjian dilaksanakan Yangbaik selaku isteri perlu mendapat keizinan suami.  Dari situ kedengaran perubahan nada suara pemanggil.  Sudahlah Yangbaik tidak mempunyai Kad Kredit dan tidak juga mempunyai akaun di bank yang diperlukan untuk bayaran premium insuran.  Tempoh masa yang diperlukan adalah singkat dan perlu buat keputusan segera.  Yangbaik terus terang padanya perlu mendapat izin suami dan perbualan kami terputus di situ.  Membuatkan apa saja perancangan menarik yang diceritakan tadi hilang begitu saja.

Kejadian ini juga mengingatkan Yangbaik agar membuat keputusan segera untuk satu urusan lain, perlu juga dapatkan keizinan suami walaupun ia adalah berkaitan kehidupan Yangbaik sendiri.

Setiap keputusan yang kita buat adakalanya memang terasa sungguh merugikan sehinggakan terasa seperti membuat satu kesilapan, namun apabila keputusan itu dibuat disertai dengan niat kerana Allah, Insya Allah kita tidak akan terasa menyesal yang amat sangat.  Anggap saja peluang itu bukan untuk kita dan akan ada peluang yang lebih baik.

Sekian.

Inas sudah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Entry ini tanpa gambar kerana tak sempat nak bergambar.  Sekadar untuk tatapan dan ingatan bahawa hari ini Inas Insyirah dah jumpa Kak Ju.

Pagi lagi kami sekeluarga dah bersiap tak masak2 kat rumah tapi sarapan di Hutan Bandar (cawangan Seri Iskandar) kerana warung Lesung Batu tutup... melepas la pulak nak makan spagheti dengan sosej ayam berempah....  Macam orang jauh yang baru sampai ke Seri Iskandar, semuanya berbaju baru.

Sejurus keluar dari rumah Kak Ju kami terus ke Kg Makmur rumah Kak Teh kerana majlis pertunangan anaknya #wawa Zainal.  Selamat bertunang.  Dari rumah Kak Teh ke rumah Makcik An dan balik terus ke Seri Iskandar.

Sekian, siri cerita sekerat ... as a diary for today's task.

Selamat bercuti

Bukan Review Ombak Rindu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Ini bukan kisah pengalaman menonton filem Ombak Rindu apatah lagi nak review filem Ombak Rindu yang mana kutipannya tentu amat memberangsangkan.

Novel Ombak Rindu juga belum baca lagi.  Terlihat juga kelibat novel tu kat ofis atas meja kerani, tetapi dengan wajah yang lama (cover version lama).

Sungguh kurang faham dengan filem Malaysia hari ini lebih banyak kepada filem cinta atau pun hantu.  Paling tidak kalau lain sikit pasal pergolakan samseng jalanan.

cukup dulu... entry ni entry tersentap....

24 Disember 2011

Reconstruction CS Rose Pink

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Inilah gambaran kerja yang sedang dibangunkan semula.  Masih banyak yang perlu ditambahbaik, warna 'frame' nampak macam dah sesuai.  

Kerja-kerja menyiapkan CS Rose Pink ini tergendala agak lama kerana kehabisan benang serta kesilapan dalam menentukan warna serta lokasi benang.

Bagi mengatasinya, setelah disimpan sekian lama ia dikeluarkan semula malam tadi dan dibuat penandaan iaitu garis-garis putus, bagi memudahkan kerja-kerja menentukan tempat dan warna benang pada kain.  Sebelum ini memang tiada garisan putus (benang kait terpakai sebenarnya) pada rajah ini yang menyebabkan kelambatan menyiapkannya.

Masalah kedua kurang pasti pula, sebab harga benang dah naik kalau tak silap sehingga RM1.50 untuk segulung.  Walau apapun dalam tempoh ini perlu juga dapatkan benang-benang yang dah habis dan tak cukup bagi menyiapkan kerja-kerja yang terbengkalai.  Kalau tidak siap juga tak dapat lihat hasilnya.

sekian.


.

Selamat Bercuti

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


sumber gambar :  google.com (search imej selamat bercuti)

Selamat bercuti.  Walaupun sebahagian besar daripada yang bercuti bukan menyambut apa-apa perayaan tetapi telah dijadualkan untuk bercuti maka ambillah kesempatan ini untuk merehatkan diri bersama keluarga yang tersayang. 

Dalam masa yang sama manfaatkan masa cuti ini dengan perkara yang berfaedah.  Nak tulis apa yang dikatakan berfaedah tu tidaklah sebab masing-masing dah besar panjang boleh fikir sendiri mana baik dan buruk serta faedah kepada diri dan orang sekeliling.

Sekian.

manfaat kebaikan

Barang siapa mengetahui bahwa dunia ini adalah negeri tempat berlomba untuk meraih dan mengumpulkan amal shalih, dan ia pun mengetahui bahwa semakin tinggi kedudukan seseorang dalam ilmu dan amal maka makin tinggi pula kedudukannya di surga kelak, maka ia tidak akan menyia-nyiakan waktu sedikitpun dan akan berusaha memanfaatkannya dengan sebaik-baiknya, dan ia tidak akan melewatkan kesempatan sekecil apapun untuk berbuat baik.


(Ibnu 'Aqil)

23 Disember 2011

Panggilan hangit di waktu pagi | Sebelum pergi kerja

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


sumber gambar:  google.com

Semua orang ... adakah akan teruja menerima panggilan di waktu pagi sebelum pergi kerja.

Pasti teruja jika panggilan itu sungguh menarik kerana memberi tawaran menarik antaranya "Anda tidak perlu kerja hari ini kerana pejabat tutup", atau "Anda boleh masuk lewat pada hari ini kerana ... bla bla bla".  Ada nak tambah lagi?  Sayangnya itu semua hanyalah khayalan dan impian kosong, kerana hidup kita perlu diteruskan tanpa sebarang gangguan terutama pada waktu pagi.

Waktu pagi adalah waktu yang paling kritikal dalam membina mood untuk sepanjang hari itu.  Andainya waktu pagi anda dimulai dengan suasana gembira dan ceria InsyaAllah hari itu adalah hari yang ceria dan kiranya ada masalah ia tidak bisa menggugat keceriaan anda.

Tetapi sekiranya waktu pagi dimulai dengan menerima panggilan hangit yang memang anda tidak sukai... terimalah hakikat dan bersabar, bertenang dan beristghfar mudah-mudahan hari ini bukanlah hari yang malang buat diri anda. 



Anggaplah apa juga panggilan yang diterima itu hangit atau tidak merupakan sesuatu yang telah tersirat dan memberi kekuatan kepada anda untuk meneruskan perjuangan hidup pada hari ini. 

Janganlah dijadikan sesuatu yang mesti mendatangkan keburukan andainya panggilan itu anda tidak sukai sebaliknya jadikan panggilan itu sebagai pemanas aktiviti harian yang lesu ...

Pandai jer kan Yangbaik, merepek jer.  Tetapi itulah yang sebenarnya terpaksa dilalui oleh Yangbaik pada awal pagi ini.  Panggilan itu adalah sambungan kepada kisah semalam "Buat Baik Biar Berpada".

Stop dulu...nak lunch ... Nesvita 3+1 Original dicampur dengan Goat's Milk Coffea Arabica.  Sedap... cukuplah sampai petang...


.

Anugerah cinta

Anugerah cinta


Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Anugerah cinta


Apabila Anda berharap agar Allah senantiasa menganugerahkan kepada Anda apa-apa yang Anda cintai dan sukai maka hendaklah Anda senantiasa menjaga dan melaksanakan apa-apa yang dicintai dan disukai oleh Allah.  (Salah seorang ahli hikmah)

.

22 Disember 2011

Buat baik biar berpada

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Petang tadi atau lebih tepat lewat petang Yangbaik menerima satu pesanan yang rasanya amat mengejutkan dan menghilang segala mood dan perasaan.  Namun sejurus itu Yangbaik terfikir pesanan itu memberi maksud bahawa ada orang yang telah dan mahu berbuat baik serta menolong meringankan tugas di ofis yang berkaitan. 

Seketika Yangbaik merasakan walaupun ia membawa maksud yang baik tetapi kenapa susah untuk diterima kebaikan itu.  Adakah kerana kebaikan itu turut mendatangkan kesusahan? Di mana Yangbaik terpaksa dalam masa yang sama memikirkan kaedah untuk menerima kebaikan itu dengan hati yang terbuka dalam masa yang sukar diramal dan sukar ditentukan kesudahannnya.

Bukanlah bermakna kebaikan itu tidak boleh diterima.  Tetapi ia mengingatkan kepada pepatah lama "Buat Baik Biar Berpada, Buat Jahat Jangan Sekali".  Sungguh tiada kejahatan disebalik kebaikan itu kerana sudah tentu niatnya baik untuk membantu tetapi sukar diterima kerana sebabnya sukar nak digambarkan di sini dan biarlah gambaran itu bersemadi dalam jiwa ini.  Bukan dipendam tetapi untuk dijadikan iktibar.

Kesudahannya tunggu dan lihat apa yang bakal terjadi adakah ia akan menjejaskan prestasi dan reputasi di mata bos atau bisa menerobos dan menjarakkan jalinan persahabatan yang selama ini terjalin.  Sukar dipercayai dan diramal apa yang bakal terjadi kerana peristiwa ini memang tidak pernah terduga akan terjadi atau bakal terjadi lagi... siapa tahu. 

Semoga segalanya berjalan dengan baik dan tiada hati yang terguris luka...  Luka di jari nampak darahnya, luka di hati tak siapa mengerti.

Sekian.


*

Kerja biasa bila biasa boleh juga jadi silap | Kenapa?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



sumber gambar:  google.com


Nak tulis terus terang kat sini bimbang juga bos terjumpa blog nieh dan terbaca pulak.  Tapi Yangbaik tidak pula nyatakan nama sebenar kan?  So tidaklah risau sangat cuma bimbang (macam tak berasas pulak).

Sebenarnya suatu masa Yangbaik suka sangat dengan jawatan setiausaha, dapat catat minit mesyuarat dan dapat buat cerita macam-macam hasil daripada minit mesyuarat.  Selain dari itu dapat mengetahui pandangan dan peribadi ahli mesyuarat secara langsung dan dapat memahami situasi sebenar yang diamali oleh ahli mesyuarat.

Yang jadi tak suka adalah bila jadi urusetia, kena siapkan kelengkapan dan segala keperluan. Tetapi kalau dah tugas memang tak boleh lari lagi yang penting kena hadapi juga.  Dalam tak suka lama-lama jadi suka bila dapat menghafal keperluan mesyuarat melalui senarai semak yang dibuat.

Lama-kelamaan dah jadi perkara biasa menjayakan sesuatu mesyuarat.  Malangnya bila dah biasa boleh jadi tersilap dan terlupa.  Puncanya kerana percaya kepada orang dan kurang persediaan bila berlakunya pertindihan tugas. 

Apa nak buat, tak kan nak kata "ala...kita kan manusia  tak lari dari buat silap".   Tak nak lah jadikan ayat itu sebagai pemanas telinga... sabor dan sentiasa beringat-ingat dan yang perlu ada support group yang baik dan mampu memberi bantuan segera bila diperlukan.

Secebis kenangan.

.

21 Disember 2011

Bagaimana harus satu hari satu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Bagaimana harus satu hari satu catatan
andai tiba waktunya
kesibukan mula menjengak
di jendela hati

Bagaimana harus satu hari satu catatan
andai tiba masa itu
berterbangan idea di awang gemawan
ditiup bayu tersipu malu

Bagaimana harus satu hari satu catatan
andai saatnya
angin malas mula memulas
mencengkam rasa meracau bilau

Bagaimana...

ada jawabnya

pada diri sendiri

himpunkan rasa dan semangat

yakin pada diri

18 Disember 2011

Cinta Rojak Cucur

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Cinta Rojak Cucur.  Gambarnya tidak dapat dilekatkan di sini kerana rojak cucur dah habis dimakan oleh Alif. Alif suka makan rojak cucur yang sebenarnya biasa kita panggil pasembor atau juga gado-gado.  Alif suka makan cucur dan bersama kuah kacang bermakna alif juga suka makan nasi impit bersama kuah kacang.  Selingan jer.


Petang tadi tiada apa aktiviti nak buat di rumah, so keluarlah Yangbaik sekeluarga ke pekan Bandar U.  Pada awalnya sekadar untuk mencuci mata kerana kasihkan Inas seminggu tidak keluar rumah. Dipingit saja.

Sampai ke Bandar U ingat nak singgah makan di 'warong Resepi Rahsia' tetapi tidak kesampaian kerana belum terbuka lagi pintu hati nak singgah makan disitu sementelahan warong itu sentiasa penuh.

Alif dari tadi asyik ajak ke Seri Manjung mencari rojak cucur, manakala emaknya pula berhasratkan laksa.  Maka melilaulah ayahnya di Bandar Sidec pula mencari warong yang menjual makanan kesukaan permata hatinya (hehehe).  Loh!... dah jumpa gerainya sebaris dengan Bakso Solo... rezeki memang baik makanan kesukaan pun dibeli dan terus pulang rumah, makan dan berkelah kat depan TV.

Jalan cerita memang celaru sikit, sebab penulisnya sedang diganggu oleh kerlipan mata yang asyik mengecil mencari bantal untuk dialas.

Sekian.


Teguran membina

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Eh, apa kaitan pula buah nangka dengan teguran?  Ada sikit tetapi sukar untuk digambarkan kerana ia menyentuh perasaan walau secara tidak langsung kesannya tetap ada.

Dalam catatan sebelum ini Yangbaik ada bermonolog mengenai beri pendapat dan cadangan.  Monolog itu dikeluarkan kerana ia ada kaitan dengan peristiwa yang dilalui sebelum itu.  Memang tidak suka dengan situasi itu. 

Walau semua orang (mungkin) yang mengenalinya memang dah tahu dengan sikap dan perangainya yang suka bercakap dan menegur kerja orang lain Yangbaik tidaklah sangka bahawa suatu hari tegurannya akan membuatkan hati dan perasaan ini amat terguris.  Ewahhh..

Terima seadanya teguran itu dan terima kasih. 

No action can be made by me. Sorry!!!

Cerita mengenai nangka adalah selepas itu dan rasanya Yangbaik tidak akan bercerita mengenainya di sini kerana gambaran mengenai nangka itu akan memberi ingatan mengenai peristiwa yang telah terjadi.

Sekian.

Boleh bagi pendapat dan cadangan

Assalamualaikum,

Boleh saja bagi pendapat dan cadangan
jika kena pada masa dan tempat.
jika kena pada gaya bahasa
jika kena pada orangnya
jika kena pada 'mood' pendengarnya
jika kena pada suasana
jika kena pada .... diri sendiri

Jika masalah itu bukan menyusahkan diri sendiri
tak perlulah bersusah payah bagi pandangan...
melainkan diminta  dan didesak

Tetapi
boleh juga bagi pandangan
andai pandangan itu realistik
tidak menyusahkan orang
tidak menyakitkan hati orang
dan yang penting
bagilah cadangan yang bernas
tanpa melibatkan kos kewangan atau masa dan kualiti kerja orang lain

tidak susah bagi pandangan dan pendapat
kerana cakap jer...
"cakap memang senang"


.

17 Disember 2011

Antara dialog yang paling tidak berkenan di hati

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Suatu hari ketika berehat di taman permainan kanak-kanak.

Ayah  :  Ayah nak kahwin lagi satu.

Anak  :  Okey, boleh dapat mak baru..

Isteri  :  D =>$$$$

.

Kisah 1010 | Kejutan yang tersurat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Dalam kesibukan kerja seharian di dunia adakala terlupa dan alpa dengan keperluan untuk diri sendiri dan keluarga.  Semoga apa yang diusahakan di dunia ini mendatangkan pahala dan keuntungan untuk kehidupan di sana yang azali.

Sebenarnya Yangbaik teringat mengenai perbualan dengan ahli surau wanita pada tengahari Jumaat yang lepas.  Maklumlah kami tidak balik rumah tengahari walaupun masa rehatnya panjang, sebaliknya masa yang ada itu digunakan untuk menyiapkan mana-mana kerja segera dan mengemaskini fail. 

Oleh kerana pada masa rehat di hari Jumaat ini memang tiada gangguan kerana staf lelaki solat Jumaat.  Jadi memang terleka sekejap menyiapkan tugasan dunia. 


Kejutan ?  Bukanlah kejutan sangat.. cuma dah hampir jam 2.00 petang baru tersedar masa untuk solat Zuhur.  Maka cepat-cepatlah siapkan apa yang patut dan menuju ke Surau di tingkat 1.  Di situ bertembung dengan beberapa ahli Surau yang baru tiba, sama-sama alpa (agaknya). 

Maka terjadilah usrah ringkas antara kami saling ingat mengingat mengenai keperluan akhirat.  Namun diingatkan juga kerja kita di dunia andainya dilaksanakan dengan jujur dan ikhlas dan disertai dengan niat yang murni ganjarannya tetap akan sampai ke sana.  Cuma mungkin sedikit kecewa sebab seolahnya lebih takutkan urusan dunia daripada urusan akhirat.  Sehingga mencuri masa untuk beribadah.  Astagfirullah!

.......
"Barangsiapa melihat kebaikan-kebaikan dirinya sendiri, maka ia akan diuji dengan melihat keburukan-keburukan orang lain. Dan Barangsiapa melihat keburukan-keburukan dirinya sendiri, maka ia akan selamat dari melihat keburukan-keburukan orang lain. Dan barangsiapa menyangka bahwa seorang saudaranya muslim sedang ditimpa fitnah, maka sesungguhnya dirinya sendirilah yang sedang ditimpa fitnah".  (Mahfudh bin Mahmud)

Sekian.

16 Disember 2011

Tawaran Meneruskan Pengajian Secara e-PJJ/PLK Sesi Mac 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Universiti Teknologi MARA mempelawa Bumiputera yang sedang bekerja dan berkelayakan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) / Matrikulasi / Diploma/ Ijazah Sarjana Muda untuk menjadi siswazah Universiti Teknologi MARA dengan mengikut program-program IJAZAH SARJANA MUDA / SARJANA seperti berikut:

Pautan Pantas :
Borang Permohonan Online e-PJJ/PLK Sesi Mac 2012---> sila klik di sini.
Keratan Iklan Akhbar


PENDIDIKAN JARAK JAUH (e-PJJ)
LEVEL - KOD PROGRAM - NAMA PROGRAM - KAMPUS
SARJANA
HS770 Sarjana Kejuruteraan Perawatan Rapi Shah Alam
HS771 Sarjana Kejuruteraan Kesihatan Wanita Shah Alam
IM770 Sarjana Sains Pengurusan Maklumat Shah Alam

SARJANA MUDA AM228 Sarjana Muda Sains Pentadbiran (Kepujian) Shah Alam, Bandaraya Melaka, Samarahan, Kota Kinabalu, Kulim, dan Sungai Petani
BM220 Sarjana Muda Pentadbiran (Kepujian) Pemasaran -  Shah Alam, Kota Bharu, Johor Bharu, Arau, Samarahan dan Kota Kinabalu
BM222 Sarjana Muda Pentadbiran (Kepujian) Kewangan -  Shah Alam, Kota Bharu, Johor Bharu, Arau, dan Samarahan
BM223 Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan (Kepujian) Pengurusan Sumber Manusia - Shah Alam Dan Arau
BM224 Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan (Kepujian) Pengurusan Operasi -  Shah Alam
BM226 Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan (Kepujian) Perniagaan Antarabangsa -  Shah Alam
BM232 Sarjana Muda Pengurusan Sistem Pejabat (Kepujian) - Shah Alam
CT223 Sarjana Muda Teknologi Kreatif (Kepujian) Skrin Shah Alam
ED220 Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian) pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua Shah Alam
HM220 Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Hotel Shah Alam
HM221 Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Pelancongan Shah Alam
HM222 Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Perkhidmatan Makanan Shah Alam
HM225 Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Seni Kulinari Shah Alam
IM220 (*kod baru - IM224) Sarjana Muda Sains Pengurusan Perpustakaan Dan Maklumat (Kepujian) Shah Alam
IM221 (*kod baru - IM225) Sarjana Muda Sains Pengurusan Sistem Maklumat (Kepujian) Shah Alam
IM222 (*kod baru - IM226) Sarjana Muda Sains Pengurusan Rekod (Kepujian) Shah Alam
MC222 Sarjana Muda (Kepujian) Komunikasi Massa (Perhubungan Awam) Shah Alam
SR221 Sarjana Muda Pengurusan Sukan (Kepujian) Shah Alam

PENGAJIAN LUAR KAMPUS (PLK) *kuliah diadakan pada hari Sabtu dan Ahad
SARJANA MUDA
AC220 Sarjana Muda Perakaunan (Kepujian) Shah Alam, Kuantan, Samarahan, dan Kota Kinabalu
LW213 Sarjana Muda Pengajian Undang-Undang (Kepujian) Shah Alam

CARA MEMOHON:
1. Pemohon dikehendaki membeli wang pos atas nama BENDAHARI UiTM di mana-mana kaunter Pejabat Pos dengan harga RM12.00.

2. Pemohon hendaklah membuat permohonan secara atas talian (online). Sila klik di sini untuk mengisi borang secara online. Pemohon hendaklah membaca Syarat Kelayakan Akademik sebelum mengisi borang permohonan.

3. Pemohon hendaklah melengkapkan semua butiran yang diperlukan dan mencetak borang tersebut.

4. Borang permohonan yang telah dicetak dan disahkan hendaklah dihantar berserta:
a. Salinan Surat Beranak,
b. Salinan Sijil Akademik
c. Surat Pengesahan Majikan
d. Salinan Keputusan MUET

Alamatkan kepada:
Unit Pengambilan Pelajar
Institut Perkembangan Pendidikan (InED),
Dwelling 3, Intekma Resort & Convention Centre,
Persiaran Raja Muda, Seksyen 7,
40000 Shah Alam, Selangor.

....

7. Sebarang pertanyaan sila hubungi Unit Pengambilan Pelajar di talian 03-5522 5443/5444/5584 dan Pusat Pengajian Ijazah di talian 03-5522 5315/5238/5314/5498.

8. Tarikh akhir penerimaan salinan borang online yang telah lengkap berserta dokumen sokongan yang telah disahkan adalah pada 23 Disember 2011 (JUMAAT).


...

Tahukah anda

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,




"Apa pendapat Anda bila ada seseorang yang pakaiannya terkena air kencing, lalu ia hendak mensucikannya dengan air kencing pula? Mungkinkah air kencing itu dapat mensucikannya? Tentu saja tidak! Kotoran tidak dapat disucikan kecuali dengan sesuatu yang suci. Begitu pula halnya keburukan yang pernah kita lakukan, tidak akan dapat terhapus kecuali dengan memperbanyak melakukan kebaikan".  (Sufyan ats-Tsauri)




.

15 Disember 2011

Pengambilan Pelajar Tajaan Persendirian INTEC, UiTM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Sekadar memanjangkan maklumat untuk makluman bersama





Dengan segala hormatnya,

Dimaklumkan bahawa International Education College (INTEC) UiTM Kampus Seksyen 17 telah membuka pengambilan pelajar tajaan persendirian sesi Januari 2012. Oleh itu pihak INTEC ingin mempelawa kepada calon-calon yang memenuhi syarat kemasukan untuk memohon program-program yang ditawarkan. Maklumat tentang program yang ditawarkan dan syarat kemasukan adalah seperti di bawah:

Bidang Tawaran

Program : Australian Matriculation Programme (AUSMAT)
Jangka Masa : 10 bulan

Program : A-Level Programme
Jangka Masa : 21 bulan

Program : American Degree Foundation Programme (ADFP)
Jangka Masa : 12 bulan

Syarat Kemasukan

Bahasa Malaysia : Minimum C
Bahasa Inggeris : Minimum B
Minimum empat B+ dan satu B dalam subjek-subjek lain.

*Terbuka hanya untuk pelajar Bumiputera sahaja

Calon-calon SPM 2011 juga boleh memohon dengan keputusan percubaan SPM 2011.

Tarikh tutup semua program adalah pada 20 Disember 2011

Sebarang pertanyaan sila hubungi Prof. Madya Zurina Mahmood (03-55227062), En. Nordin Sharif (03-55227232) atau emailkan pertanyaan anda ke zurin111@salam.uitm.edu.my atau nordi734@salam.uitm.edu.my.

Borang permohonan boleh dimuat turun dari pautan ini: 

Untuk permohonan secara online sila klik INTEC Online Admission

Untuk mengetahui maklumat lanjut mengenai program-program lain sila layari laman sesawang berikut:

Sekian.

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...