Pageviews

13 Ogos 2011

Tersilap cakap

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,






Kisah di satu petang, sejurus selesai berjimba bersama tuan puteri lindungan bulan (....?...) dengan dokumen MKSP dan segala bagai maklumat dan data yang bercelaru dan berkecamuk dalam kotak fikiran dan minda yang hampir sarat tetapi kosong...


Lalu tuan puteri mengucapkan terima kasih di atas bantuan dan kesudian menemaninya sepanjang petang itu.  Bicaranya halus dan lembut pasti terpikat siapa saja yang mendengarnya. 

Atas dasar mengalah dan ingin menyedapkan kata makan berkatalah seorang lagi..."tidak mengapalah, kita kan sama-sama berjimba hari ini... hari ini tuan puteri lambat pulang dan saya menemannya, kalau saya seorang mungkin saya sudah pulang".

Hanya seketika kemudian baru tersedar bahawa dia telah tersalah cakap dan mahu mohon maaf kepada tuan puteri namun sudah terlewat kerana tuan puteri sudah berlalu pergi... Bingung juga memikirkan mengapa ucapan sedemikian dilafazkan. 

Sepatutnya bukan itu ungkapannya.  Ungkapan yang molek dilafazkan adalah seperti ini... "hari ini saya meneman tuan puteri, esok2 tuan puteri pula menemani saya"... boleh begitu?....

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta..... melanggar pagar...


Keliru?..... Aye lagi keliru





*-*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.