FOLLOWER

29 Januari 2010

sakit mata... jiwa sengsara... apa orang kata ... pedulikah kita?

(tiada gambar)

Pandai-pandailah nak hidup... itu sering orang kata
Sebelum bersuara... fikirkan dulu
...sempatkah berfikir kalau bercakap ikut suka hati... ikut suka mulut... melulu
Dah fikir dah... tapi fikir untuk cakap jer... tak fikir pun kesan dan akibatnya

Macam mana dengan perasaan orang lain?
Adakah hatinya terguris... terluka... kecil hati...
Mau fikir hati orang lain?... hati kita siapa jaga?... siapa fikir?

sakitnya mata... jiwa sengsara
mata nampak... jiwa menanggung.. derita........
Jiwa risau?... memikirkan apa kata orang kelak
Orang kata?... kenapa risau?
Ada orang kata... 'pedulikan apa kata orang'
tahukah kita?... ada orang tetap ambil peduli... apa orang lain kata
kerana... dia ada maruah... bila ada orang berkata-kata... tergugat maruahnya
Maruah ?.... dunia sekarang ... sikit sangat yang fikir maruah... atau harga diri

celupar sungguh mulut bicara...
andai betul... pada fikiran... memang betul pun...
lapiklah sikit... tapis-tapis sikit... nak cakap tu... guna tonasi suara yang betul
Boleh?

Bicara biar molek... kelak... budi bahasa dipandang mulia

Andai lancar mulut bicara
pasti juga... ada hati terluka
luka di mulut... nampak lukanya
luka di hati?... sarat menanggung derita

***~~~~~~~~~***
ingatan buat diri agar molek pekerti...
***~~~~~~~~~~***

28 Januari 2010

apa citer?...

Apa citer hari ini?
... adus... semalam seharian kat INTEC Seksyen 17, Shah Alam memerah otak
pertama kali (pinjam kata-kata AHA)... dalam sejarah hidupku dan mungkin juga sejarah hidup member Juara Budaya Perdana ... kami perlu mengenalpasti jenis-jenis personaliti yang perlu ada ... menjelang tahun 2015...

Ciri yang dipilih ... pertama sekali dan yang penting sekali semua orang perlu ada ialah... setiap individu perlu mempunyai motivasi yang tinggi, suka capai matlamat , tidak mudah putus asa dan sentiasa tingkatkan diri dan kerjaya...

Semoga dengan percambahan fikiran dan 'brainstorming' apa yang telah dibincangkan bakal menjadi kenyataan... namun dalam masa yang sama usaha untuk mencapai ciri tersebut perlu digerakkan...
~~~~~

26 Januari 2010

Bila patut marah... kenapa marah... marah ker?


Marah marah marah!...
itu yang biasa dilakukan bila kita MARAH!
apa sebenarnya marah?
perlukah kita MARAH bila apa yang kita kehendaki tidak terlaksana
atau bila arahan kita tidak dipedulikan orang lain
andai kata kita berada ditempat orangyang kena MARAH
apa perasaan kita... MARAH juga kan?

Jadi... kesudahannya di sekeliling kita penuh dengan rasa MARAH
Marah !

menurut Kamus Dewan Edisi Empat, definisi MARAH ialah:
berasa panas hati kerana ditipu (dihina dll), perasaan panas hati, berang, gusar, murka
memarahkan 1. (naik) marah kerana sesuatu: dia cuba hendak mengambil buku lain, tetapi Kintan segera ~nya;
pemarah 1. orang yg cepat atau lekas marah: apakah suaminya ~ dan pencemburu?
2. ber­sifat atau lekas marah; amarah.

sekian...
~~~~~

25 Januari 2010

Nak cerita... cerita lah ...


Salam... nak menyibuk jap
nak buat cerita, banyak idea nih...
tapi... tunggu jap... nak ambil nafas
nak buat karangan yang terbaik
supaya nanti ... nilai blog ini meningkat

22 Januari 2010

Amalan Terbaik Dalam Hidup (Siri 3)

Salam sejahtera buat seisi alam semoga di hari yang mulia ini beroleh rahmat dan hidayah dari Allah.

Tak tau nak tulis apa lagi... cuma teringat ada senarai amalan dalam simpanan yang masih belum dikeluarkan..untuk itu di sini aye turunkan sebahagian lagi dari siri amalan yang dimaksudkan, semoga dapatlah dijadikan amalan kita juga paling tidak pun sekadar membaca dan menambah pengetahuan.

...sambungan

21. Nabi sering beristinsyaq air ke dalam hidung dan menghembuskannya. Selain membersihkan, ia juga mengelakkan sebarang penyakit yang berkaitan dengan hidung.

22. Setelah bersolat Nabi memohon ampun (astagfirullahalazim) tiga kali. 
Riwayat Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari

23. Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali tiap hari, ALLAH akan memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah.

24. Apabila Nabi tidur, ia dahulukan mengiring sebelah kanan.  Riwayat Al-Bukhari. Dari segi kesihatan, cara berkenaan baik untuk jantung (yang berada di kiri badan) mengepam darah.

25. Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan ALLAH segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNYA

26. Sebelum tidur, Nabi membaca surah Al-Ikhlas,Al- Falaq dan An-Naas lalu meniup telapak tangan serta menyapu keseluruh tubuh (mohon perlindunganNYA).  Riwayat  Bukhari

27. Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan ALLAH.

28. Wuduk dahulu jika ingin tidur sekalipun dalam keadaan junub. Nabi menyarankan, cukup dengan bersihkan kemaluan dan berwuduk tanpa perlu mandi wajib jika ingin tidur.

29. Menurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipudaya syaitan yang melalaikan.

30. Silangkan kaki jika tidur di masjid. Hadith: Sahabat melihat Nabi berbaring di masjid dgn satu kakinya atas kaki yang lain (krn bimbang terdedah aurat).  Riwayat Bukhari.

**~~~~~~~~~~~~~~~~**

21 Januari 2010

Ada apa dengan pintu itu, apa kaitannya dengan pantang orang tua-tua


Suka-suka jer buat tajuk entri nih...
Yang sebenarnya sebentar tadi laluan aye terganggu kerana ada 2-3 orang berdiri depan pintu masuk... macam buat perbincangan atau mesyuarat plak...
Aye nak cepat nih...masa aye menunggu mereka selesaikan 'mesyuarat' tu, sempat lagi aye terpikir... tu la sebabnya mengapa orang tua-tua tak bagi berdiri depan pintu.  Macam-macam cerita dibuat... tak dapat kahwin le...lambat kahwin le....
tu semua ada sebab...

Kenapa suka berdiri depan pintu?  Cuba jawab...
Dah la... orang nak masuk buat kerje pun dah terganggu...
lagi satu kalo ada tangga... suka sangat sembang kat atas tangga tu... jatuh kang baru tau.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

20 Januari 2010

Amalan Terbaik Dalam Hidup (2)


(Sekadar gambar hiasan:  Lunch bersama Pendaftar UiTM bagi penerima Anugerah Staf Cemerlang Bulanan 2009 di Hotel UiTM pada 17/12/2009)



Salam, berikut adalah sambungan senarai amalan terbaik dalam hidup:

11.  Nabi tidak pernah mencela makanan. Jika baginda suka, dia makan dan sebaliknya beliau tinggalkan-Bukhari. Apatah lagi jika makanan itu pemberian orang lain.

12. Sahabat meriwayatkan: Aku lihat Nabi SAW makan dengan 3 jari (ibu jari telunjuk & tengah)-Muslim. Jarang sekali beliau makan dengan 4 @ 5 jari kecuali ada keperluan

13. Menurut Sayyid Ahmad dahlan, sesiapa berselawat walau sekali pada malam jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan ALLAH seperti yang dihadapi oleh para nabi

14. Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat tujuh kali pada air dan minum. InsyaALLAH, perut yang sakit atau memulas akan sembuh

15. Perbaharui wuduk tiap kali bersolat krn padanya terdapat banyak fadhilat. Hadith: Sesiapa yang berwuduk dalam keadaan suci, ALLAH catatkan 10 kebaikan baginya-Abu Dawud.

16. Sesiapa yang mengamalkan membaca selawat tiga kali setiap selepas solat lima waktu akan dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi apa jua masalah

17. Nabi SAW sering menghadap kekanan sedikit setelah solat berjemaah supaya makmum dapat melihat wajahnya. Sebaiknya imam berzikir dan doa seketika bersama makmum

18. Allah akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan beselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu

19. Nabi tak makan sambil bersandar-Bukhari. Ertinya, baginda makan dengan duduk condong sedikit ke hadapan bagi elakkan dirinya terlalu kenyang & mudahkan penghadaman

20. Menurut Syihab Ahmad, sesiapa berselawat tiga kali tiap selesai solat subuh, Maghrib dan isyak, ALLAH akan menghindarkannya drp sebarang bencana
~~~
sumber:  mazmi807@perak.uitm.edu.my.  Terima kasih

19 Januari 2010

Bagaimana nak berehat panjang... bila berehat banyak pulak cerita


Bagaimana nak berehat?
Tunjukkan aku caranya...
Berehat sekejap... belum lagi reput tulang, tapi macam-macam gangguan datang menerpa... menerjah benak fikiran ku
seakan mengusik aku ...

Bila dah banyak cerita... macam cakap sendiri... dah syok sendiri pulak
Andai banyak cerita dan cadangan... janganlah menyusahkan orang lain...
Bukan tak boleh beri pandangan atau cadangan... tapi berilah cadangan yang tidak mengganggu kerja dan urusan orang lain...
MACAM MANA TU? ADA IDEA?

Ada yang baik bila ditonjolkan... orang tak nampak
Bila yang tak baik... tak tunjuk pun... tapi orang nampak... buat citer macam-macam...
macamlah buruk sangat... itulah kehidupan

~~~~~~~~~~~~~
Catatan: 
1.  Hari ini keluar keputusan contest lekat dan menang yang dianjurkan oleh blog azizwan.  Tak tersenarai pun, tak pe... percubaan awal
2.  Ni tunggu lagi keputusan HIDUP BERANI UNTUK GAGAL anjuran denaihati.  masih ada masa lagi... kalau berminat klik kat sini.  mana tau dapat RM??? 

15 Januari 2010

Aku ingin berehat panjang... kerana rezeki masing-masing ada di mana

Rezeki masing-masing
bukan kerana siapa kita... bukan juga kerana di mana kita
rezeki untuk sesiapa saja dan ada di mana-mana

Yang ada dah nampak... namun dah nampak tapi tak ada

Tiba masa... adalah rezeki kita
untuk masa itu... tunggu, sabar dan ikhtiar sesuatu

Sementara menunggu rezeki itu
dan masa tibanya rezeki itu... di sinilah tempah kita

Biar perit, biar duka... tanggung saja
Namun.. sakit itu.. sampai bila... ntah bila akan tiba saat itu
Hanya Tuhan yang tahu

Ada orang banyak cerita... suka berkata-kata kerna banyak idea
Ada orang sukar berbicara... walau banyak idea kerna kelu lidah untuk mula bicara
Bukan kerna malu... bukan juga kerna silu... hanya dia yang tahu

Tuhan ku pasrah atas ketentuanMU
Namun ku harapkan yang terbaik untukku meneruskan hidup ini dalam mencapai keredhaanMU
~~~

14 Januari 2010

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL dan Impak KIK 2010



Antara percaya dengan tidak... macam tak percaya pun ada... akhirnya apa yang AYE takutkan jadi juga... apa lagi inilah IMPAK 2010 dan HIDUP BERANI UNTUK GAGAL.
Pada 11/1/2010, AYE dan 10 orang lagi tersenarai dalam Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Pusat Latihan UiTM.  Maka pada 13/1/2010, kamipun bergeraklah ke JPbSM UiTM Shah Alam bagi menghadiri Bengkel Pengurusan Projek KIK, yang pertama bagi kumpulan IMPAK.  Seharian kami di sama dengan pelbagai perbincangan dan biasalah kalau dalam brainstorming tak bertekak tak sah... namun itu semua adalah untuk kebaikan dan 'no heart feeling' ...

Bercerita tentang GAGAL, Aye sebenarnya telahpun menyertai kumpulan KIK (dahulunya KMK) di UiTM Perak (Bahagian Perpustakaan di Seri Manjung) dan nama kumpulan tu BESTARI.
Pada kali pertama penyertaan kumpulan kami gagal untuk melayakkan diri ke peringkat akhir cuma bertanding di peringkat Zon Utara di UiTM Perlis.  Namun kegagalan itu tidak mematahkan semangat kami untuk terus berusaha dan setelah Aye keluar (pindah) ke Pusat Latihan UiTM khabarnya BESTARI telah beberapa kali memenangi anugerah.

Dan kini....untuk meneruskan hidup IMPAK usaha dan semangat akan digembelingkan bersama ahli kumpulan.
~~~~~~~~~~~~~~~~

13 Januari 2010

Ada apa dengan Nur Kasih mahupun Cinta Balqis

Salam,
Entri kali ni ditulis dari Shah Alam, guna laptop kawan... timasih Mie
Nak juga buat entri ni sebab ... tak mau nanti idea tertinggal atau luput dari ingatan
Petang semalam (12/1/2010) atau lebih tepat malam tadi la... lepas tengok cerita Cinta Balqis
Sama ada Cinta Balqis atau Nur Kasih... dua-duanya ada persamaan dan perbezaan yang amat ketara (pada pendapat AYE)

Dan... kedua-dua cerita tu tidak AYE ikuti sepenuhnya... kekadang tengok... kekadang terlepas
Hmmm... Kekadang tak tengok tu bukan sebab tak suka... tapi terlepas siaran... kerana AYE belum lagi jadi peminat TV yang tegar..

Nur Kasih... pelakun utamanya Tiz Zakyah (betul ke ejaan namanya?)... baru pertama kali aye tengok dia berlakun ... berkesan jugak lakunannya. AYE fikirkan di luar drama begitulah juga orangnya... tapi tak sangka... namun AYE harapkan beliau akan jadi begitu kelak... begitu juga dengan AYE.  Ops sama dari segi perawatakan saja bukan tapi bukan kesudahan cerita atau perjalanan ceritanya... apa yang AYE maksudkan adalah ketabahannya.

Cinta Balqis... lakunan Eira Syazira... dah banyak kali juga AYE ikuti lakukannya.  Agak berkesan jugak namun kekadang watak yang dibawa macam tak wajar atau real.  Cerita kali ni (Cinta Balqis), dari gadis kampung yang macam keras kepala sikit... tak tau nak beza dan tak boleh nak pikir mana baik dan mana buruk... Namun bila dah nak sampai penghujung cerita baru nampak pandai sikit...

Persamaan cerita ini adalah ketabahan seorang gadis dan wanita dalam mengharungi cubaan dan dugaan hidup.

Perbezaan adalah dalam menghadapi masalah... Nur akan mendekatkan dirinya pada Ilahi, namun Balqis... tak nampak pulak di tikar sejadah yang tau hanya termenung, menangis dan merintih.

Itulah hakikat dalam hidup kita adakala kita tabah dan bila menghadapi kesukaran kita perlu kembali kepada Ilahi meminta bantuan dan berserah diri.  Cuma janganlah jadi macam Balqis (kalau boleh la).

.... Tup-tup.... kelas dah nak mula... AYE berhenti di sini dulu.  Sekian.

12 Januari 2010

AMALAN TERBAIK DALAM HIDUP (1)

Assalamualaikum selamat sejahtera.  Berikut adalah rangkaian amalan terbaik dalam hidup setiap manusia. 

1.  Sesiapa yang berwuduk saat ingin tidur dan meminta supaya ALLAH berikan kebaikan dunia dan akhirat pasti akan dikabulkan - Riwayat At-Tirmizi. Sunat tidur dalam keadaan berwuduk.

2. Sesiapa yang berselawat tidak kiralah banyak mana hitungannya setiap hari akan dapat keberkatan dalam apa jua dengan syarat ia berusaha mencari keredhaanNya.

3. Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, insyaALLAH, akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, riak dsbnya dalam dirinya.

4. Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.

5. ALLAH akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu.

6. Sewaktu menghadapi hidangan, Nabi membiasakan diri dengan mengambil makanan yang terdekat, kemudian baru di ambil hidangan yang lainnya sebagai simbolik kesopanan.

7. Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, insyaALLAH akan di kurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai pelbagai ilmu.

8. Sesiapa yang berniat mandi (untuk solat jumaat ) kemudian pakai pakaian terbaik & wangian lalu solat jumaat, dosanya akan diampun hingga jumaat berikutnya-Ahmad.

9. Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali tiap hari, dengan izin ALLAH dirinya akan lebih dihargai oleh orang lain.

10. Uthman bin Affan riwayatkan bahawa Nabi SAW apabila berwuduk, beliau membasahi janggutnya-Tirmizi

ikuti sambungan berikutnya... adalah banyak lagi. 
~~~
Nota: artikel ini dipinjamkan daripada mazmi807@perak.uitm.edu.my
~~~

11 Januari 2010

Mengena, Terkena,... Mengapa Harus Terjadi?

Maafkan Natrah... apa kaitannya dengan cerita hari ini?  Baca dulu...
Entah di mana silapnya... hari ini tadi bersemangat nak kerja... banyak kerja yang perlu disiapkan dan diselesaikan segera...

cerita 1:  Pagi tadi... bila berjumpa seseorang ... ingatkan dah siap atau dah nak siap...
"Tipah tertipu"  plak.... memang dah agak dari awal lagi... tapi tak sangka betul plak.buatlah sendiri siapkan mana patut.  Moral of the story is  Pengajaran:  Sentiasalah bersangka baik dan fikirkan yang terbaik semoga setiap urusan mencapai kejayaan

Cerita 2:  Pagi tadi juga... selepas cerita 1, terima berita lagi... nak kata buruk, tak lah buruk sangat dan nak kata baik tak juga sebab tak berapa nak suka... tapi sekarang kena suka juga... sebab dah kena 'high impact 2010'.  Moral of the story Pengajaran lagi:  Terimalah tugasan ini sebagai cabaran 2010... kerana Hidup Berani Untuk Gagal. Jangan gagalkan hidup ini... kerana benda2 kecik dan remeh temeh tu...

Cerita 3:  Baru berkaitan dengan gambar di atas... Aye percaya ini adalah kerana kisah benar... kalau nak tau citernya bacalah, klik kat gambar tu... Macam tak percaya kan.  Moral of the story Pengajaran:  Dalam melusuri hidup ini, mesti ikhlas dan elakkan diri dari melukakan hati dan perasaan orang.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tujuan Aye 'tempek' gambar di atas adalah untuk bacaan dan ingatan bersama.  Maafkan Aye andai ada yang terluka dengan entri kali ini.

8 Januari 2010

Penyertaan Contest Lekat & Menang anjuran www.azizwan.com



Macam nak citer ha... actually "Saya tahu contest ni dari blog denaihati.com".  Itupun dari facebook.  Puas juga cari entri ni kat blog denaihati tapi tak jumpa... kat mana...  jadi tak dapatlah AYE sertakan link penyertaan denaihati.  sori yek.., yang dapat AYE sertakan kat sini hanya link ke blog denaihati jer... harapan tu dapatlah blog aye dan blog denaihati tersenarai dalam contest ni.

Syarat2 untuk menyertai contest ni tak susah sangat... kalau nak tau lebih lanjut .. klik kat sini.  mudah jer... antara nak dengan tak nak jer..

Aye join contest ni pun saja suka-suka, mana tau boleh tambah kenalan... kalau ada yang sudi berkenalan la... Apa-apa pun yang penting... 'kerjasama' dan nak tambah skill .

Last but not least... cuba jangan tak cuba... selamat maju jaya...
'Hidup Berani Untuk Gagal'

edisi sekolah lagi...terjatuh pula

hari ke-2 alif ke sekolah
pagi tadi... hmmm macam malas je bangun
tapi semangat tetap ada...
cuma mungkin tak puas tidur
kerana semalam tidur lewat
puas bermain dengan Irdina
kerana seharian meninggalkan adik nan seorang

berlari ke sana kemari puaskan hati
lantas terjatuh ... luka lutut dan dahi
raungannya kedengaran ke seluruh pelusuk kampung negeri
mungkin kepalang sakitnya tidak terperi

namun ku tahu anak ku itu memang takut sakit... hehehe
lantas adik ambil peluang... minta didukung tanpa sebab
menyengih Irdina sukanya dia
abang kesakitan disapukan ubat

sayang anakku sayang

7 Januari 2010

hari pertama alif ke sekolah... jangan ingat tak boleh...

Nak buat citer apa ni...
alahai... anakku alif
tak tau antara yang betul-betul atau yang main-main
cita-citanya besar... umurnya belum mencecah 4 tahun
dah nak sekolah... ingatkan saja-saja cakap... rupanya memang besar harapannya
walaupun hari ini hari pertama alif ke sekolah
tapi bukan kali pertama
kerana tahun lepas dia pernah ke sekolah sekejap... untuk satu jam barangkali

hari pertama buka sekolah
alif ternampak kawan depan rumah ke sekolah...dia pun nak sekolah juga
umi dan ayah ingat alif saja-saja cakap
rupanya permintaannya tinggi... saban waktu bertanya dan minta nak ke sekolah
umi dan ayah yang tak mengerti
sehinggalah hari ini (7/1/2009), dapat juga alif menjejakkan kakinya ke sekolah
di Tadika Kemas Kg Makmur/Sg Galah....alangkah sukanya dia...

dalam pada itu aye terkenang sahabat sebaya alif.. syafiq (dalam gambar sebelah kiri)
simpati... didoakan semoga syafiq segera sembuh dan boleh pegi sekolah dengan alif

6 Januari 2010

apakah makna semua ini... sibuk memanjang


sibuk atau menyibuk...
dah sibuk nak menyibuk plak
tak cukup sibuk lagi ke
atau buat-buat sibuk

suka ke tak suka
apa-apa pun buat kerja...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...