FOLLOWER

30 Jun 2009

Cerita hujung minggu ...Part Tu

Alif dan Myvi



Alif n Ayah di booth perpustakaan

Terrace house


Semi-D



Semi-D
Ini lagi sambungan cerita tadi...pada ari yang sama (27/6/09), tghari skit... aye, suami n alif ke pameran Anjuran MRCB kat Sidec...Penjenamaan Puncak Seri Iskandar... lebih kurang gitulah la kot tajuknya... kami melawat umah contoh... model kecik je... bkenan benor rasanya... dengan umah tu... sempat juga snap gambor rumah untuk kenang-kenangan (kot-kot sangkut hehehe) disekitar lawatan...

Cerita hujung minggu


Alkisah nak dibuat cerita dan dijadikan cerita maka tersebutlah kisah ya'ni pada pagi Sabtu lepas (27 Jun 2009), aye dan famili (suami n anak2) kuar kononnya nak jalan2 cari makan nak bungkus jer... tapi ntahlah mana datang hangin... tetiba suami aye nak makan kat Firha Food Court (di Seri Iskandar)... suasana menarik gak, layanan... hmmm biasa2 jer... makanan... hmmm boleh tahanla..aye makan nasi dage (nasi dagang)... ala biasa orang teganu kalu dah jumpa tu tak cari lain doh... anak2... tumpang jer mak bapa makan kalu order utk deme... pakai tak habis le...


Tetiba..... masa dok sibuk melayan anak2 makan ... jeng jeng... datang kawan lame aye... laaaa Rosmah... dah jadi Cekgu... memang lama tak jumpa.... terkedu .... terkesima seketika... tapi tak boleh sembang lama-lama sebab Ros bawa anak muridnya ada present kat SMKASAS, Bota... laaa lupa nak snap .. tapi tak per... utk sedapkan hati... mlm tadi aye selongkar album gambar (masa sekolah dulu... ye masa sekolah ... lepas spm kita orang lost contact...)... snap jer gambor tu... hasilnya... tu la yang ada ket ateh tu....

Okeylah... Rose pun dah pi sekolah nya... kami pun dah abih makan... balik le...

Selsema dah pegi


Alhamdulillah, selsema dah pun baik beberapa hari yang lalu tapi belum ada kesempatan nak post citer baru... ada citer lagi .... jeng jeng...tapi tak sempat nak post sebab banyak keje nak buat nih...

tunggu!!!

25 Jun 2009

Selsema??

Dalam dok kecoh pasal H1N1 tetiba aye plak kena selsema, suspen gak... cuma selsema biasa jer sebab perubahan cuaca... ye lah dalam musim panas tetiba hujan... pas tu kat ofis plak dok terperap dalam econd, keluar panas... keje pun kekadang takder rest... makan ubat nanti baik la...

soh seh...soh seh...

23 Jun 2009

REJAB yang menjelang tiba

KELEBIHAN BULAN REJAB
Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat. Sabda Nabi s.a.w.: Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)
* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).
* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.
* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).
* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.
* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.
* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.
* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.
* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.
* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.
* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.
* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.
* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur). Berkata Saidina Ali:
* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun. * Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun. * Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga.

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:
* Diampunkan dosanya yang lalu. * Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal. * Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali.

Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: "Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.

Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih. SYA'ABAN bulan menyiram tanaman. RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya. SYA'ABAN menyucikan hatinya. RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat. SYA'ABAN bulan muhibbah. RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

Copyrights © Ashtech Holdings Sdn Bhdhttp://www.ashtech.com.my

19 Jun 2009

Jangan leka







Firman Allah S.W.T. bermaksud :“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi Neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati tetapi tidak diperguna untuk memahami ( ayat-ayat Allah), dan mereka mempunyai mata, tetapi tidak diperguna untuk melihat tanda-tanda kebesaran Allah dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak diperguna untuk mendengar ayat-ayat Allah. Mereka itu sebagai binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai”.

Kelalaian menjadikan seseorang itu hilang sifat-sifat keinsanannya. Hati yang tidak disinari nur Ilahi menjadikan dirinya mendambakan diri kepada sesuatu yang membawa kehancuran. Lantaran itu mata dan telinga diperalatkan serta jasmani diperkudakan untuk mencapai kepuasan. Lalai mempunyai pengertian yang luas dan setiap insan tidak terkecuali dari sifat ini. Antara jenis-jenis kelalaian manusia ialah:
* Lalai terhadap perkara yang membahayakan dan mendatangkan murka Allah S.W.T.
* Lalai terhadap amalan yang boleh menyelamatkan diri dari azab Allah S.W.T.
* Lalai terhadap modal utama yang diberikan Allah S.W.T. iaitu masa, waktu, umur.
* Lalai terhadap tujuan utama manusia dihidupkan.
* Lalai terhadap tugas islah, dakwah dan tarbiah kepada diri, keluarga serta masyarakat.
Sifat lalai ini melanda setiap peringkat manusia samada ia seorang yang berilmu, seorang abid (beribadat), seorang dermawan, seorang yang kurang ilmu, seorang miskin dan sebagainya. Contohnya, surah al-Ma’un ayat:4 mengandungi ancaman Allah S.W.T. terhadap seseorang yang mendirikan solat tetapi lalai dalam solatnya. Seorang hartawan yang bakhil atau dermawan yang riak adalah termasuk dalam kategori orang yang laiai, begitu juga dengan seorang yang kurang ilmu tetapi tidak berusaha mencari ilmu.

Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
“Bermacam fitnah datang ke hati bagaikan tikar dianyam selembar demi selembar. Setiap kali hati menerimanya, maka tertitiklah padanya titik-titik hitam dan setiap kali hati menolaknya akan tertitik padanya titik putih sehingga akhirnya hati dikategorikan kepada dua jenis iaitu satu berwarna putih seperti batu karang yang licin. Hati jenis ini tidak akan terpengaruh oleh fitnah selama langit dan bumi masih ada. Manakala satu lagi berwarna hitam pekat bagaikan cangkir hitam yang terbalik. Hati jenis ini tidak mahu menerima kebaikan dan tidak mahu menolak kemungkaran. Hati jenis ini tidak mahu menerima kecuali apa yang diinginkan hawa nafsunya”.
(Hadis riwayat Muslim dan Ahmad)

18 Jun 2009

Program keceriaan bulanan..

Pada 12 Jun 2009, aye dan rakan-rakan seperjuangan (eewahh) menjadi wakil PLUiTM ke UiTM Shah Alam untuk Program Keceriaan Pejabat Pendaftar bagi bulan Jun 2009. Pada asalnya hanya 7 orang sahaja wakil PLUiTM... last minute, bos minta aye pegi gak... tapi... tak der tapi2 nyer pegi jer ...Jadiknya pada subuh (jam 5.00 pagi) kami seramai 8 orang berangkatle ke Shah Alam...

Aturcara nya ... dah miss kami sampai sedang berlangsung acara senam tari... ini lah beberapa pose yang sempat di rakam... enjoy gak..

Selepas senam tari... peserta dibekalkan dengan sarapan ringkas dan kami ... baru nak daftar, lepas daftar,... releks jap pas tu ada sesi pemberian cenderamata kepada staf cemerlang Pejabat Pendaftar bagi bulan Mei 2009... hmmm salah sorang aye le... timasih atas sokongan dan dorongan semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalamkejayaan aye nih... nak jadi cemerlang bukan senang... tapi bila dah dapat cemerlang rasa macam lagi susah plak sebab nak kena jaga semua... masa kerja, kualiti kerja, hasil kerja dan macam-macam lah... Biar apa pun bukannya aye tak bersyukur cuma rasa macamna hahh... biarlah aye sendiri yang tahu dan sesiap yang pernah dapat anugerah dan akan dapat anugerah yang tahu apa perasaanya (bukan perasan tau)...

Lepas tu diikuti dengan ceramah motivasi gitu... tajuknya "Pengurusan Stress". Aye fikir 'stres' skang ni mungkin dah 'gemuk' tu pasal ke bagi 'kurus'... lawak skit... Okeh back to the ceramah... kesimpulan yang aye dapat cam nih... untuk menangani stres, ada tak kurang 20 's' yang perlu di hayati bermula dengan Syahadah, Syariah, Sunnah, Silaturrahim, Sedekah, Senyum, Sabar, Syukur, Siddiq, Syura, Solat, Sauf (Puasa), Sahsiah, Soleh, Sakinah,... Syurga... alamak dapat 16 jer.. kat prof ada dekat 21... tertinggal lak... nanti ada peluang nak rujuk semula kat prof...

Akhirnya diikuti dengan cabutan nombor bertuah... ya tahniah buat rakan2 yang dapat 'tuah'. sape? zamri, syarif, rahimi dan azlina...

sekianlah adanya... semoga jumpa lagi

17 Jun 2009

Vote Sipadan Island To Be The New 7 Wonders of Nature

Sudahkah anda mengundi untuk 7 keajaiban dunia. Inilah peluang untuk kita rakyat Malaysia sebagai tanda sokongan kepada 1 Malaysia mengundi untuk memberi sokongan kepada Pulau Sipadan ... Malaysia Boleh!

Nak citer panjang2, tak pandailah tapi untuk citer yang lebih detail log ke laman web www.votesipadan.com atau www.new7wonders.com .

Cepat !!!! tempoh undian akanberakhir apda 7 Julai 2009.

Selamat mengundi...

16 Jun 2009

hati... perasaan... pandangan

Gambaran hati dan perasaan yang indah tetapi pandanganku terhalang... dek tiang sebatang... tu...hampehhh

11 Jun 2009

Ad-hoc shopping...


Battle B-DamanZero2 System
Hm... entah, permainan apa ...tak tau cara guna, asyik tanya cam ner nak buat, bila nak tunjuk... eeeeiii marah nye. Itu Alif punya version... stiap kali kuar ada aje











Ini tudung umi punya... warna kuning air tapi tak nampak sangat, coz snap guna N95... lagu plak lower skit diapunya power... kot-kot tak muat nak dalam blog nih.

Ini,.... haaaa kasut nak pakai esok, untuk program keceriaan pejabat pendaftar... bukan esok jer... tapi untuk masa-masa akan datang... bila ada acara sukan klak taklah umi mengelak sebab takder kasut... actually kasut ni pun ayah yang tolong pilih... kalau umi yang cari ... hmmm mungkin tak berapa kot...


Ini stokin... stokin pun beli baru gak? hmm... sebenarnya tak masuk dlm senarai awal... tapi bila dah nampak tu... sambor jer.


Itu lah serba sedikit mengenai ad-hoc shoping untuk hari ini... berbaloi jugak... cuma penat sikit, esok pagi kul 5 dah nak kuar.
Ada citer disebalik adhoc shoping nih... nak stori tunggulah esok-esok plak...

10 Jun 2009

PERSONALITI BUAH-BUAHAN

Dalam satu kajian yang telah dilakukan oleh Dr. Adrian Barnett, beliau mendapati wujudnya satu hubungan unik antara manusia dan alam semula jadi. Menurutnya lagi, kita mampu menilai personaliti seseorang menerusi buah kegemaran masing-masing. Kaedah ini dikenali sebagai `Science of Fructology'.

Menurut Dr. Barnett, manusia mempunyai hubungan yang erat dengan alam semula jadi khususnya tumbuh-tumbuhan seperti buah- buahan. Seperti manusia, buah-buahan juga mempunyai pelbagai bentuk, saiz dan warna. Setelah hampir dua dekad mengkaji mengenai kaedah ini, akhirnya Dr. Barnett dan ahli kumpulan saintisnya yang lain berjaya menemui kaedah kajian personaliti manusia menerusi buah-buahan ini.

7 Kategori buah-buahan yang mempengaruhi kehidupan manusia :-

Jenis Limau Buah-buahan Tropika Jenis buah ladang Tembikai Jenis Beri Kekacang Labu

Jenis limau --- (oren, lemon, limau nipis dan limau barli)
* cenderung kepada warna-warna cerah dan gemarkan sesuatu yang mencabar

* tempat rujukan, kerana mempunyai kemampuan dan kebolehan yang unik

* Orang luar sukar untuk menilai dan mengenal diri yang sebenarnya

* Mungkin boleh mengenali dengan lebih rapat, namun ia memakan masa yang agak lama

* peruntukan masa yang singkat untuk bersendiri

* gemar berehat dan bersendiri hanya untuk tempoh seketika

* Rakan akan berasa senang dan tenang bila meluangkan masa bersama

* tergolong antara individu yang gemar bergembira dan menggunakan waktu yang terluang itu dengan sebaik mungkin melakukan perkara-perkara yang menyeronokkan


Buah-buahan tropika -- (pisang, betik, jambu, kiwi dan nanas)
* sukakan pengalaman yang baru

* gemar mencuba pelbagai jenis buah-buahan dengan pelbagai perisa

* Orang di sekeliling selalu menghadapi masalah kerana cara hidup yang terlalu aktif

* tidak sukakan sesuatu yang melibatkan kesakitan pada emosi

* pasangan terdiri dari individu yang tenang

* gemar meluangkan masa dengan individu yang akrab

* Teman-teman beranggapan kamu mudah didekati dan gemar berseronok

* pendirian yang tersendiri, tidak suka menunjukkan perasaan sedih pada orang sekeliling

* seorang yang suka mengambil berat dan gemar berseronok


Jenis Buah Ladang --- (epal dan pear)
* Kata kunci di sini ialah kekuatan

* kuat pada diri sendiri dan mampu menjadi tunjang kekuatan oleh individu yang berada di sekeliling

* bijak membebaskan diri dari tekanan hidup dan tidak mudah mengalah

* Sikap pentingkan diri sendiri tidak terkandung dalam keperibadian

* cenderung berdiri atas kaki sendiri

* seorang yang berpengetahuan luas dan itulah hakikatnya

* gemar mencari ilmu dan berusaha melakukan sesuatu yang terbaik

* Kejayaan pasti menyebelahi dalam setiap perkara

Jenis tembikai --- (tembikai dan tembikai susu)
* murah hati dan gemar menghulurkan bantuan

* wujudnya kepuasan apabila berjaya membantu orang lain

* berhati-hati dalam memilih tumbuhan-tumbuhan yang ingin ditanam

* memiliki ramai teman rapat, kerana memiliki keperibadian yang romantik

* berusaha gigih bagi mengatasi kegagalan atau kekecewaan dalam hidup

* melambangkan individu yang berhati-hati

Buah-buahan jenis beri --- (blackberi, blueberi, strawberi, raspberi, cranberi, anggur dan tomato)
* gemarkan `party' dan keseronokan

* suka menggembirakan orang lain

* mudah mendapat teman baru kerana seorang yang peramah

* akan berusaha melakukan apa sahaja untuk menjadikan sesiapa sahaja sebagai teman biarpun dengan cara yang agak pelik

* bercita rasa unik. Hinggakan makanan kamu juga adalah terdiri daripada makanan-makanan yang berperasa lain dari yang lain

* Personaliti sukar dinilai kerana wujudnya kepelbagaian personaliti

* keseluruhan personaliti itu saling berkait rapat dan sekali gus menonjolkan yang unik dan keistimewaan tersendiri

* Simbol melambangkan seorang yang berpersonaliti

Jenis Kekacang --- (walnut, hazel, gajus dan lain-lain)
* `moody' lah! Kadangkala mood berubah-ubah tanpa sebarang sebab

* Ketegasan adalah lambang keperibadian diri

* yakin di pihak yang benar, pasti berdegil dengan pendirian itu

* Orang di sekeliling akan sentiasa bersikap lebih berhati-hati kerana kedegilan

* Dalam percintaan individu yang setia

* sanggup mengenepikan teman kerana ingin meluangkan masa bersama kekasih hati

* Untuk mengenali, individu itu perlu memperuntukkan waktu yang agak lama bagi memahami dan mengenali dengan lebih dekat

* kesabaran dan kesungguhan individu itu pasti akan berhasil juga akhirnya

* seorang yang berpendirian

Buah-buahan jenis labu --- (kundur dll)
* berpandangan jauh

* berpendapat wujudnya pelbagai perkara yang berlaku di dunia ini dan segalagalanya melebihi dari apa yang mampu manusia lihat

* individu yang sering berperasaan curiga

* Individu di sekeliling akan terkejut dengan pengetahuan yang dimiliki

* Boleh dikatakan setiap persoalan mampu dihuraikan

* sikap ambil berat kamu itu pasti dihargai

* Tekanan kerja akan mendukacitakan, tetapi lama kelamaan semangat akan kembali pulih malah dan lebih bersedia dalam menangani cabaran

* cenderung pada warna-warna yang pelbagai

* melambangkan seorang yang bersopan santun dan memiliki hati yang lembut

(Sumber: Petikan artikel dalam simpanan yang diperolehi melalui email)

8 Jun 2009

Ada ketika tenang... ada ketika stress bangat...



Sebagai insan biasa, stress mungkin sesuatu yang normal dalam setiap kehidupan. Namun jangan kerana stress hidup dibiarkan berantakan, kembali kepada Islam semoga hidup kita aman
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...